121212 - Fan vet!

Det här med namn har stötts och blötts en del bland oss skrivande vänner.
Jag för min del lägger ingen tid på att leta namn utan plockar helt enkelt det namnet som först kommer upp i mitt huvud. Så i det här fallet är jag nog ovanligt tråkig.
 
Jag tänkte berätta om hur Håkan Nesser hittade namnet till sin huvudperson. Ni kanske redan vet det, men jag tycker det är rätt kul.
Han satt helt sonika och pratade men en vän som undrade vad hans karaktär skulle heta.
Han tittade trött upp på sin vän och sa:
- Fan vet!
Och så föddes kommissarie Van Veetaren som är huvudperson i 9 el 10 böcker.
Det tycker jag är coolt, att bara göra om ordet. Genialt!
 
En vän till mig födde sin dotter 090909 kl 9 Hon fick således namnet Nine.
 
Föds man just idag får man väl heter Twelve, en annan sak att skänka en tanke till är:
Att just idag 121212 är sista gången på det här århundradet som detta är möjligt! Kul för alla som gifter sig och föds idag.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lee Destino

Hehe, det där med Nesser hade jag ingen aning om, men det var kul. Smart att göra om namnet till sitt alldeles egna :-)

Svar: Ja, eller hur. Men det kräver en viss tankekraft. ;)

2012-12-12 kl. 14:23:07

URL: http://hcromance.wordpress.com
Postat av: marianne

Det fanns en kvinna i Slite på 50-60talet som gick under namnet 12-an, lever hon så kan hon verkligen fira. Hennes namn kom från porten där hon bodde.

Svar: Coolt! :D

2012-12-12 kl. 15:16:08
Postat av: Fia Filur

Men åh, jag skulle ju ha gift mig idag! :)

Svar: Ja, det skulle du! Varför blev det inte så?

2012-12-12 kl. 20:44:12

URL: http://www.sofiafritzson.com
Postat av: Carola

Det var kreativt av Nesser att trixa med namnet på det sättet.
När jag letar namn är det flera som måste ha ett utländskt namn och då måste jag googla för att det ska bli trovärdigt. Jobbigt och tidsödande. Plockar helst namn ur luften som du.

Svar: Varför måste de ha utländskt namn? Var utspelar sig din story? Förstår att det är tidsödande, men tur att vi har internet! ;)

2012-12-12 kl. 21:43:50

URL: http://carolastromstedt.wordpress.com
Postat av: Carola

Delar av berättelsen utspelar sig i Grekland och några av karaktärerna är greker. Har hittat en internetsida som är lite trubbig att söka på men där finns namn från alla möjliga länder i världen. Många fina namn har jag hittat där, även till alla bi-bi-bikaraktärer.

Svar: Coolt! Ja, det gäller att vara om sig och kring sig för att hitta det rätta vägarna! :D Bra jobbat!

2012-12-12 kl. 22:34:08

URL: http://carolastromstedt.wordpress.com
Postat av: Fia Filur

Kände att vi inte hann/orkade gifta oss i år, men om vi gjort det skulle det nog ha blivit igår :) Får bli en annan gång!

Svar: Vi förlovade oss på millennieskiftet, då skojade vi om att OM vi klarade oss igenom barnens förskoleålder, så skulle vi gifta oss sen. (de flesta skiljer sig innan barnen blivit 6år). Nu är våra 11,12,13 och vi är fortfarande ett par, men ogifta. ;)Vem vet, vi får väl se hur det blir med det. Min bror gifte sig på deras 10års dag, det är ju också en variant om man vill göra det lite speciellt. ;)

2012-12-13 kl. 10:40:14

URL: http://www.sofiafritzson.com
Postat av: Fia Filur

Ja, vi får väl se när det blir dags för både dig och mig att bli fruar :) !0 årsdagen är förbi för oss, men får väl hitta på nåt annat :)

Svar: Samma här.. snart 20år.. :S Helt galet! Tänk om man vetat det på första dejten! :O

2012-12-13 kl. 11:41:51

URL: http://www.sofiafritzson.com

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback