Tankar

 
Nu sitter jag här igen och nattsuddar. Tankar håller mig vaken.
Tankar på vad mina karaktärer tänker, som den allvetare jag utsett mig själv till i min skrivprocess där jag kan läsa alla mina karaktärers tankar. Har gjort det svårt för mig.
Jag gillar andras tankar, just för att tankar säger en hel del om personligheten. Har nu blivit varse om att förlag inte är helt förtjust i just tankar, möjligtvis att man får följa en persons tankar men inte mer.
I mitt manus får man följa alla karaktärers tankar, så här ska städas upp bland alla funderingar de har. Vilket jag personligen tycker är synd.
Nä, jag har inte fått svar från något förlag eller så, utan jag har läst mig till att tankar skapar ett virrar när man flyttar från hjärna till hjärna. Själv tycker jag att det helt beror på hur man skriver det. Så länge det är solklart för läsaren vem som tänker vad, så tycket jag att tankar bara är positivt.
Med närmare eftertanke vet jag faktiskt inte om jag någonsin läst något där man får följa flera olika personers tankar, jag vet att jag däremot har läst böcker där man får följa en persons tankar, men inte de andras.
Vad tänker ni om det här med tankar?

Kommentarer
Postat av: Carola

Det är en svår avvägning det där med tankar hos flera olika karaktärer. Jag har valt att skriva i första person och behöver som tur är inte bry mig om de andra karaktärernas tankar även om jag lyssnar på dem och gestaltar dem om det går. Jag försöker komma på hur det ser ut i andra böcker kring andras tankar men faller hela tiden tillbaka till Under kupolen av Stephen King. Den är så imponerande med ett helt sammhälle och dess karaktärer. Trots säkert 30-talet (minst) individer och deras förehavanden så är det inte det minsta rörigt. King beskriver dem och deras innersta så tydligt och självklart. Även om det är en tegelsten på 1178 sidor så rekommenderar jag den starkt. Särskilt om du vill få hjälp med hur du bäst framhäver flera karaktärers tankar.

Svar: Tack för tipset! :) Ska kolla upp det!

2012-07-02 kl. 13:35:37

URL: http://carolastromstedt.wordpress.se

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback