Redigera mera!

Eftersom blogg.se byter plattform, så fungerar det inte i skrivandets stund att ladda upp en bild. Kanske lika bra det, eftersom bilden jag tänkte ladda upp var allt annat än bra. Jag hade fotat av mitt råmanus, men röda sträck överallt där jag måste skriva om eller rätta felstavadeord. Ingen vacker historia! ;)
Jag får nöja mig att skriva något utan bild helt enkelt.

Det jag funderar mest kring när det gäller redigeringsarbetet är hur man ska göra rent praktiskt. Ska man lägga upp manuset så att det ser ut som en bok, tex att varje nytt kapitel ligger på en helt egen sida? Kollade in ett förlag på youtube för ett tag sedan, de ville inte veta av något sådant, utan de ville att man bara skriver skriver och skriver, så sköter de allt som har med textindelning att göra. Själv vill jag nog lägga upp det som "nya kapitel", men inser då att manuset kommer bli hur tjockt som helst.

Om man nu struntar i att lägga nya kapitel på nya sidor, då är frågan, de gånger det nya kapitlet börjar på sista raden på sidan, ska man då scrolla ner, så att det nya kapitlet iallafall börjar på en egen sida. Det blir ju snyggast, men hur vill förlagen ha det egentligen? Bryr de sig över huvudtaget om sånt eller är det bara innehållet i texten de vill åt? Någon som vet?


Kommentarer
Postat av: Kati

Jag har aldrig hört talas om några sådana preferenser från förlagen, men själv skulle jag råda till att presentera det så snyggt och färdigt du bara kan. Det kan ju också avgöra hur manuset uppfattas, om dina cliffhangers fungerar och bevisa att du är medveten om hur dessa saker påverkar läsupplevelsen. Jag brukar dela in i kapitel, scener, stycken och dessutom infoga en sidbrytning innan varje nytt kapitel. Dessutom ändrar jag marginalerna, font och radavstånd samt ser till att få textstorleken rätt innan jag skickar in det någonstans. Helt enkelt försöker få det att likna en "riktig" utgiven bok så långt det är möjligt. Det skulle vara intressant att veta vilket förlag det där klippet du pratar om var ifrån...

Svar: Hmm.. jag minns inte, men det var en blond kille som pratade om manuset och i vilket format de ville ha det i. Kör du times new roman? Vilken teckenstorlek använder du?
Jag har delat in mitt manus i 3 delar, nu rättar jag del 1. Har redigerat i 2 timmar, känns som det knappt går framåt. Jag är inget proffs på word, men jag kan i alla fall lägga in sidnummer ;). Sidbrytning ska jag nog också ta och lära mig. Har en bra wordbok som jag kan slå i.

2012-06-16 kl. 18:52:35

URL: http://katarinapersson.blogspot.se/
Postat av: Kati

Jag skriver för närvarande i Book Antiqua, 12 punkter. Det är ett typsnitt jag verkligen gillar och det känns som om det liksom "passar" min text(innehållet i romanen och stilen). Jag har förstått att huvudsaken är att man använder en font som är lätt att läsa, det behöver inte nödvändigtvis vara Times. Det kanske beror på vilken version av Word du använder, men jag tror du hittar sidbrytning under "infoga".

Svar: Jag skriver nu i times, men tycker den är lite tråkig. Tror att de flesta är skrivna med den. Jag kanske byter när den väl ska lämnas iväg. Jag gillar verdana också, men vi får se. Har iallafall fått ur tummen och skrivet ett par tusen tecken nu. :) Så kul att följa storyn och se vart det leder. Blir som ett gift!

2012-06-16 kl. 21:12:26

URL: http://katarinapersson.blogspot.se/
Postat av: Kati

Visst är det. Själv har jag precis avslutat ett maratonpass med redigeringen och känner mig quite intoxicated! :)

Svar: Härligt! Jag kanske kan känna som dig när jag har redigerat hälften av mitt manus. Som det är nu har jag "bara" rättat 25 sidor.. av..328.. Känns sådär faktiskt! ;)Men, jag håller med om att det är rätt skönt att plocka bort alla onödiga ord.
Har du lagt märke till att det är bästa skrivarvädret ever idag! I alla fall här i Stockholm. :D.. var i vårt avlångaland sitter du?

2012-06-17 kl. 01:13:55

URL: http://katarinapersson.blogspot.se/
Postat av: Kati

Jag bor också i Stockholm och jag håller med, det är helt perfekt väder! Nästan synd att jag har redigerat färdigt för nu. Men jag kan iaf läsa igenom det jag åstadkommit och fundera över om det funkar eller inte. Har du redan skrivit klart din berättelse? Eller är du fortfarande i den där underbara skrivfasen?

Svar: Jag håller på att avrunda är snart uppe i 100 000 ord! Inser att jag måste tänka ut ett slut för att få till det, annars vill inte mina karaktärer avrunda. När jag gick författarlinjen skrev jag ett slut, för det var en läxa vi hade då, men det slutet funkar inte längre.:(.. så jag måste hitta på ett nytt! Lyllos dig som är klar med redigeringen. Nu kan du ju börja på nästa projekt! ;)
Har du bestämt vilka förlag du ska kontakta?

2012-06-17 kl. 13:34:34

URL: http://katarinapersson.blogspot.se/
Postat av: Kati

Nej, inte ännu. Jag anser mig inte klar än, det finns fortfarande mycket att åtgärda i den här romanen innan den kan anses klar. Vad jag har avslutat är den omfattande omskrivningen, nu återstår finputset och miljöbeskrivningarna.
Jag beundrar folk (som dig)som kan skriva en hel roman utan att veta vad som ska hända eller hur det ska sluta. Önskar att jag hade samma förmåga. Eller de där som sätter sig ner och skriver och det kommer ut som en publicerbar roman med en gång och allt som behövs är lite finjusteringar. Sån är inte jag :)

Svar: Kul att du skrev just detta, har precis gjort ett inlägg om var i kroppen berättelsen sitter. Jag är avis på dig att du nu... väldigt snart... kan skicka in ditt manus och påbörja den långa men ack så spännande väntan på svar! Jag strör lite lyckoskimmer över din bok och spår att du kommer lyckas stort! :D

2012-06-17 kl. 14:55:19

URL: http://katarinapersson.blogspot.se/
Postat av: Kati

Åhh, tack. Vad gulligt av dig. :) Jag önskar dig lycka till med redigeringen när det blir så dags. Huu, det känns som om jag just varit där, med väntan och väntan som aldrig tar slut. (Faktiskt avbröt jag själv denna väntan med ett beslut som kändes helt rätt.) Nu ska jag gå och läsa det nya inlägget:P

Svar: :)

2012-06-17 kl. 17:23:45

URL: http://katarinapersson.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback