Augustpriset

Lovade  att återkomma ang gårdagen.
Det var en mycket nära upplevelse då jag satt på första parkett precis framför dem. ;)
Jag har glömt namnet på tjejen längst till höger. Jenny heter hon i förnamn det minns jag i alla fall, hennes diktsamling var på tok för tung för att jag ska förstå den.
De andra två däremot föll mig i smaken.
Det var Felicia Feldt som berättade om och läste ur sin bok "Felicia försvann", boken är uppbyggd på fragment ur hennes liv och den grep verkligen tag om en. Usch vilken hemsk barndom hon gått igenom... och ni vet säkert vem hennes mamma är... den självutnämnda experten på just barnuppfostran. En mycket skrämmande berättelse berättad ur barnets perspektiv och upplevelse. Felicia gick in i en tre månaders lång tystnad, inte ett ord sa hon under dessa månader i en protest till hur deras mamma behandlade dem. Under knivhot från sin mamma började hon tillslut prata igen och då enbart för att mamman hotat att döda henne först och sen sig själv om hon inte sa något. Fruktansvärt. Jag kommer med all sannolikhet läsa boken framöver. Har ni läst den?
 
Den andra författarinnan som jag gillade heter Jenny Jägerfeld, ni har säkert sett hennes bok i affärerna "Här ligger jag och blöder". 8 refuseringar fick hon på det här manuset och när hon väl hittade ett förlag som ville ha den fick hon augustpriset för den! Så coolt! ( hon hade sån bra magkänsla för sin text att hon till och med bad ett förlag om en andra läsning, hon lyckades få två personer till på förlaget att läsa hennes text, men blev trots det refuserad. Tror de ångrar sig lite idag!)
Hon läste ur en annan bok jag inte lyckas surfa fram namnet på, men den var jätteroligt skriven. Galghumor verkar vara hennes grej, för jag har förstått att även "här ligger jag och blöder" också är uppbyggd så. Även om hennes bok är en ungdomsbok, kommer jag säkerligen även läsa den.
Dessa tjejer har alla gått på skrivarakademin och debuterat med sina texter. Jag blev mycket inspirerad att gå en ny skrivarkurs till våren. Ska även berätta att deras fyra lärare i skrivteknik var där och pratade och jag fattade tycke för en lärare som heter Sören, hans motto är att hans elever ska kunna ge ut sin bok när han har lärt ut det han kan. Så en kurs hos honom skulle jag gärna gå. Tror dock att han är inriktad på kriminalteknik, ska kolla upp det!
Ungefär 13-14 elever per år debuterar efter kurser hos dem. Det är coolt!
 
Själv gick jag författarlinjen på medborgarskolan och det var en bra kurs det också. Insåg att det är vanligt att författar wannabees gärna går kurser om och om igen med något år emellan. Så det är väl dags för mig nu, gick ju min kurs 2010 och 2011. Så om jag går 2013 blir det väl perfekt! ;) Har ni gått någon kurs i skrivteknik?
 
På bilden från vänster: Felicia Feldt, Jenny Jägerfeld, Lärare på skolan, Jenny Poet
 
 

Kommentarer
Postat av: Anne Jonsson

Låter som om du haft en riktigt bra och intressant dag. Kanske fått massor av inspiration också?

Svar: Ja, mest inspiration till att gå fler kurser faktiskt! ;) Har surfat lite på det idag och hittat en kurs jag ska gå. Mer om det i bloggen om någon dag eller så. ;)

2012-11-18 kl. 15:48:31

URL: http://www.annejons.wordpress.com
Postat av: Lee Destino

Det verkar ha varit en fantastisk dag :-)
Jag har inte läst Felicias bok, men tänkt göra det flera gånger. Om du läser den får du gärna berätta vad du tyckte :-)

Svar: Ja, det kommer jag göra, frågan är bara när. Jag har ju som bekant en del böcker som köar här, förhoppningsvis får jag min Letto i veckan så jag kan börja bocka av. ;) Hojtar till när jag läst den, Felicia verkade så stark men ändå skör på något sätt. Skulle velat prata med henne efteråt, men jag vet aldrig vad jag ska säga så jag sa bara typ "Tack! Hejdå!" ... hmm..

2012-11-18 kl. 18:24:00

URL: http://hcromance.wordpress.com
Postat av: Fia Filur

Åh, vad intressant! Här ligger jag och blöder gillar jag riktigt mycket!

Svar: Har du läst "hål i huvudet" också? Den verkade också bra. Jag blir så trött att jag inte minns namnet på boken hon läste ur. Den var jätterolig, den handlade om en tjej som varit på en maskerad utkädd till mumie...vet du vilken jag pratar om? Kan ha varit en novellsamling.

2012-11-18 kl. 19:14:04

URL: http://www.sofiafritzson.com
Postat av: Fia Filur

Ja, Hål i huvudet har jag också läst, den är också bra fast den andra är snäppet bättre tycker jag. Nej, känner inte igen mumien.

Svar: Nu har jag hittat boken om mumien, det är en novellsamling som heter "Avsåndet mellan". Hon har också skrivit en novellsamling som heter HET. Dessa två är en blandning av olika författare. :)

2012-11-18 kl. 22:10:24

URL: http://www.sofiafritzson.com

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback