Återblickar!

För er som är extra nyfikna på hur min dag såg ut på bokmässan kommer här hela härligheten.
 
När jag klev över gränsen mellan entréhall och mässhall slog ljudnivån till som en tätvägg. Min första tanke var att jag borde köpt öronproppar, efter en stund hade jag vant mig vid ljudet som verkligen var öronbedövande.
I tidningen skriva hade jag fotat av en tipsruta med min iphone, vad man borde tänka på innan sitt besök. (öronproppar stod inte med!). Allt annat hade jag tänkt på.
* Bekväma skor
* Klä dig tunnt- varmt i hallen
* Ät inte på mässan - oerhört dyrt
och några andra små detaljer att tänka på.
Jag började att gå systematiskt för att inte missa något... Men oj vad vilse jag gick. Hade verkligen ingen koll alls på var jag befann mig, saknade ett träd att krama.
När jag gick där passerade jag många caféer, men när jag väl kände att jag måste äta något, hittade jag inte tillbaka till något av dem, fast jag trodde att jag visste vart jag skulle gå. Fick tillslut fråga mig fram och vips hade jag trots förmaningen om att INTE äta inne på mässan beställt en (läs noga) Varmkorv med en kopp te. Den ynka lilla varmkorven med grönt te (som jag inte gillar, de hade inget svart te) kostade mig 50kr!!! Herrejisses!
Ja, det var bara att rycka på axlarna, jag hade ju trots allt blivit varnad.
Men som tur var tog jag den där fikan just då, eftersom det var trångt och borden var få fick jag snabbt sällskap av ett mycket trevligt par från Västra Förlunda. Anita och Sven-Eric Reinholdson. Vi började diskutera och insåg snabbt att vi hade mycket att prata om. Sven-Eric hade precis som jag en dröm om att skriva en bok och jag hoppas verkligen att han tar tag i det nu. Innan vi skildes åt lovade jag att skicka en inbjudan till mitt releaseparty! ;)
Jag åkte inte till mässan för att köpa böcker, som jag tror att nästan hälften av alla som var där gjorde. Jag köpte bara 4 st kallepockets till min son.
Anledningen till att jag åkte dit var i första hand för att presentera mig för de förlag jag faktiskt skickat mitt manus till. Sagt och gjort. Jag gick runt till de olika förlagen och möttes av många trevliga förläggare och lyckoönskningar. Fler av förlagen tyckte det var trevligt att få ett "ansikte" på manuset. Trots att de tar emot flera hundra manus om dagen, var det fler av dem som visste vilket jag menade när jag sa namnet på mitt manus, eftersom det precis nyligen landat på deras bord.
Nästa gång jag åker ska jag lyssna mer på alla intervjuer tänkte jag, tyvärr är hallen så enormt stor och det intervjuas och pratas precis överallt, så det blir så många ljud från så många håll samtidigt, så det blir svårt att fokusera på ett ställe. (har via en hörseltest fått veta att jag har extremt bra hörsel, vilket gör att jag tar in ALLA ljud och därmed får svårt att sortera bort de som stör). Detta gör att jag ofta säger Va? för att jag upplever ett sånt surr. Trodde  själv att jag hade dålig hörsel när jag gick och testade den.
När jag väl skulle ta mig ut från mässan, fick jag efter ett par vändor gå och fråga om utgången. Jag gick runt i cirklar. :D (ni ska veta att jag normalt har mycket bra lokalsinne) Utgången var dock inte den jag först kom in genom utan en helt annan.
 
Precis när jag klev in hos min svåger stod middagen på bordet. Snacka om timeing! Här serverades stora saftiga köttbitar, potatisgratäng och sallad med hemmaodlade körsbärstomater och till det vin eller öl. När jag satt där kunde jag inte låta bli att fundera över vad den här tallriken skulle kostat mig på mässan.
 
Nä, nu ska jag sätta igång med MANUS nr 2... fortsättningen på mitt första!
 
Må gott!
 
Här ser ni kartan över mässhallen.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lee Destino

Perfekt att du fick en pratstund med förläggarna också, för jag tror att man har en liten fördel om de har ett ansikte på manuset. Och du är ju en sådan glad och positiv människa, så det följer säkert med dem när de läser ditt manus sen :-).
Blir så paff när jag läser om dina "hörselproblem". Jag har exakt samma "åkomma". Precis som du trodde jag också att jag hörde dåligt, men jag har fått samma diagnos som du. Är det inte lite skrämmande hur lika vid är :-). Men kul också förstås :-)

Svar: Ja, jag hoppas att det är som du säger, att de tänker, "jahaja, det var ju hon som kom fram och presenterade sig, då ska vi se vad hon har att komma med". ;) Ha ha ha... vad kul! Jag fick höra att det kallas "överhörning" ;), men visst är det jobbigt. Spreciellt när jag sitter fram i bilen med radion på tre barn i baksätet, två pratar med varandra och den tredje försöker prata med mig, då hör jag typ ingenting.

2012-10-01 kl. 12:35:02

URL: http://hcromance.wordpress.com
Postat av: Lee Destino

Jag tror absolut att det är lite så de tänker :-).
Ja, det är riktigt jobbigt ibland. Likadant när man sitter några stycken och diskuterar och så börjar några andra att prata om något annat en bit bort. Då tar jag in även det som de andra pratar om och får jättesvårt att selektera det jag bör koncentrera mig på.

Svar: Ja precis! Krogen är ju ett typiskt ställe där man inte hör vad någon säger. :/.

2012-10-01 kl. 13:56:11

URL: http://hcromance.wordpress.com
Postat av: Lee Destino

Ja, där har jag också svårt att höra vad folk säger. Fast ibland kan det ju också bero på att de helt enkelt har druckit för mycket ;-)

Svar: ;) Ja, det också! hi hi!

2012-10-01 kl. 14:26:49

URL: http://hcromance.wordpress.com

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback