Eller som...om Söta fredag byter namn till Eller som...Eller för att...

Som ni vet köpte jag boken Söta fredag. Idag är det Sköna fredag, men tyvärr måste jag såga boken. Jag gillar böcker som är enkla, texten ska flyta på och jag vill snabbt komma in i världen bland alla karaktärer och bara njuta av deras liv. Den här boken gör att jag hela tiden tappar flytet i läsningen för jag måste stanna upp och tänka VA?!
 
Jag tänkte skiva 3 typiska exempel här:
"Kanske kan man tro att det är Tess utseende som för henne ut ur rutan, men de som arbetar med teve vet att förmågan att obesvärat fångas in av en kamera och komma ut på levande på andra sidan inte har något med skönhet att göra, utan är en egenskap som vissa människor helt enkelt besitter, en fysiks förmåga att nå utanför sin kropps gränser, som när det flexibla brosket hos råttan låter den ta sig igenom centimeter stora öppningar och veckla ut sig på andra sidan, eller som när ett verb byter tempus mitt i en mening och spränger den inifrån utan att läsaren förstår hur. Det är som om dessa människor vore begåvade specifikt för den digitaliserade informationens tidsålder, som om de ägde en nimbus vars fulla potential låg oupptäckt varje dag innan tevens ankomst."
 
"Eller som" den här:
"Det är på detta sätt hans dagar börjar numera, i något som liknar motsatsen till de lekfullt skuttande får som folk räknar in i hagen för att skynda på ett insomnande: som en hastig evakuering av nämnda hage, ett maniskt utlösande av en uppsättning andra möjliga liv än det som levs här och nu, en utrymning som om syftet var att vakna fullständigt tömd, famlande utan att veta efter vad. Det är som att gå ut på ett fält och känna att ett oväder just dragit förbi men inte se några spår av det, eller begripa varifrån det kom eller i vad det bestod."
"Eller som" den här:
"Speglar ska brukas enbart i små doser under väl övervakade stunder med jaget intakt och impulserna på mattan, ungefär som socker, eller knark, eller tankar på död och oändlighet, annars riskerar man att falla framstupa. Man ska inte konsultera en spegel i de stunder man tror att det är nödvändigt, eller i avvärjningssyfte, eller för att slå fast en sanning, eller för att hindra något halt inom sig från att slinta och fara iväg."
 
Frågor på det?
Så här är det sida upp och sida ner. Gillar man detta är det en guldklimp som ligger här. För mig passeras den vidare till min mamma, om hon nu vill läsa den efter att ha läst det här. ;)
Jag tänkte att första meningen i varje stycke egentligen hade räckt men så inser jag att meningarna aldrig tar slut... Så om jag fick välja skulle meningarna ta slut vid första kommatecknet. Men, det är OM JAG FICK VÄLJA. ;)
Jag läste högt ett par sidor för min sambo igår kväll och han bara skakade på huvudet. Samtidigt förstår jag att det finns de som älskar sånt här, tyvärr är jag inte en av dem.

Kommentarer
Postat av: Lee Destino

Men herregud. Jag hade inte heller pallat att läsa det där, för jag fattar inte syftet med att skriva så där. Vad vill författaren ha sagt? Det där verkar vara en sån där djup bok som inte tilltalar mig heller. Får ta och skriva ett inlägg om dåliga böcker jag med :-)

Svar: Visst skapar det enbart förvirring. När jag kommer till sista meningen i stycket så kommer jag inte ihåg vad det handlade om från början. Dessutom är det svårt att veta vem det handlar om... jag tror att jag har läst om 3 olika karaktärer men jag är inte säker. För den är så rörig och otydlig. Måste säga att jag inte har fattat ett dugg av den här. Tråkigt men sant. :/

2012-10-19 kl. 09:13:41

URL: http://hcromance.wordpress.com
Postat av: Lee Destino

Intressant att det är så man är som "färdig författare" då :-)
I så fall hoppas jag att jag aldrig blir färdig :-)

Svar: Inte jag heller och det är jag tacksam för. :)

2012-10-19 kl. 09:37:37

URL: http://hcromance.wordpress.com
Postat av: Fia Filur

Oj, det där var inga exempel som tilltalade mig heller. Det blir bara rappakalja för mig. Sånt språk tycker jag kan funka i en liten mängd, men i en hel bok... Nä, tur att smaken är olika helt enkelt och att det finns något för alla!

Svar: Ja, eller hur. I en dikt eller så. ;) Dessutom släpper de snart del 2 av den här...

2012-10-19 kl. 09:48:03

URL: http://www.sofiafritzson.com
Postat av: Kati

Åh milde himmel! Precis som du sa så tappar man snart bort sig, innan meningen ens är slut har man glömt hur den började. Som Lee sa, om detta är en färdig författare så vill nog inte jagheller bli färdig. :)))

Svar: Nä precis! :O

2012-10-19 kl. 19:36:28

URL: http://katarinapersson.com

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback