Jag funderade lite

På vad det var som jag tyckte verkade så bra med just "Söta fredag" som är en debutroman.
Så kom jag på det. Förläggaren sa nämligen så här:
"Den här boken är en debutroman och när jag läste den insåg jag snabbt att hon är en färdig författare".
Det var det som väckte min nyfikenhet!
Hur skriver en debutant som är en "färdig författare"?
Det ska jag börja ta reda på idag när jag tar tåget till stan. Har omdirigerat mitt filmmanusläsande (som jag annars gör på tåget). Nu ska tågresan fyllas av "Söta fredag". Känns extra bra att läsa om en söt fredag på en regnful måndag.


Kommentarer
Postat av: marianne

Kan man få läsa den efter dig, eller är det lång kö på den.

Svar: Det går bra. :)

2012-10-15 kl. 14:32:53
Postat av: Lee Destino

Låter ju onekligen spännande :-)
Du får recensera den sen på din blogg.

Svar: Jag får nog göra det! :)

2012-10-15 kl. 14:36:33

URL: http://hcromance.wordpress.com
Postat av: Fia Filur

Oj, det väckte nyfikenhet! Vad är egentligen en färdig författare? Lämnar ju inte mycket utrymme för utveckling... :)

Svar: Läs gärna svaret till Carola. Samtidigt måste jag säga att språket är väldigt annorlunda och målande (men oerhört förvirrande för mig). Jag tappade hela tiden tråden för att hon flummade i väg så i sina utförliga beskrivningar. Däremot måste jag säga att jag gillar tonen i boken. Men jag kämpar vidare med den, får se om jag orkar hela vägen ut. Håller er uppdaterade! ;)

2012-10-15 kl. 19:06:41

URL: http://www.sofiafritzson.com
Postat av: Carola

Om du ser vad det är som gör att det är en färdig författare får du gärna dela med dig. Lite hintar skulle inte sitta fel ;).

Svar: Jag är en person som måste fångas in vid första sidan när jag läser en bok. Den här boken är knepig, jag kom till sidan 22 innan jag ens började fatta vad jag läste. jag upplevde början som oerhört rörig. Varje mening fick en massa sido spår. tex Om det stod. "Det var mörkt och regnet stod som spö i backen", så stod det dessutom, "som när jag duschar efter en joggingtur, eller som när jag sprutar med min vattenslang över gräset, eller så som när jag låter vattnet finna för att jag ska få rätt temperatur...".. Det jag menar är att varje liten sak beskrivs på 3-4 olika sätt i varje mening.... jag upplevde det som skit jobbigt och jag kan säga att trots att jag läste mycket så har jag bara fattat hälften av det jag läst.Däremot tyckte jag språket vart enklare ett 20- tal sidor in i boken, men om det är jag som vant mig eller om hon skriver enklare kan jag inte svara på. Jag ska ärligt säga att redan nu inte tror att jag kommer läsa ut den. Men, jag ska ge den en rejäl chans. Hade jag valt den själv så hade jag gett upp redan igår. ;)

2012-10-16 kl. 07:59:06

URL: http://carolastromstedt.wordpress.com
Postat av: Carola

Fy vad trist. Så där vill jag inte skriva. Nog för att jag gillar metaforer men jeez, det får väl vara någon måtta på det. Vilket förlag är det som gett ut boken så jag vet vilka jag ska akta mig för :)?

Svar: Det kan ju vara så att deras andra böcker faktiskt inte är så som den här. ;) Så jag överlåter till dig att själv ta reda på vilket förlag det är. Jag har ju "bara" berättat om början på den här boken. Jag är själv nyfiken på vad jag tycker när jag läst ut den... om jag nu gör det. Då kanske jag älskar den. Vem vet. Jag återkommer om det i alla fall. Oavsett om jag läser ut den eller om jag lägger ner. ;)

2012-10-16 kl. 19:33:33

URL: http://carolastromstedt.wordpress.se

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback