Old school

Ja, idag fick jag "skrivet på näsan" att jag är OLD. :S
Ha ha ha!.
Vi skulle lära oss ABC i livräddning. Jag gick på röda korset när jag var i 10 års åldern och fick förklara hur man skulle ta hand om ett epilepsi fall. Jag berättade vad jag lärt mig som 10- åring på röda korset.
Då sa ambulansföraren som var där:
"Jättebra, här möter old school det nya sättet". Det var bra att få en revidering på det man lärt sig inom ABC. (nä, det var inte bara jag som var old school vi var ganska många) ;)
Vi fick också prova på att släcka en brand och släcka en "person" som brann, obehagligt ...men bra att kunna!
En mycket lärorikdag och jag ser grymt mycket fram emot första arbetspasset där.

Kommentarer
Postat av: Agneta

Jag skulle också vilja, och behöva, friska upp mina kunskaper. Alltid bra att kunna!

Svar: Ja, visst är det! Det var skönt att uppgradera, för tänk om jag gjort som jag lärt mig för så länge sedan, då kanske jag gjort mer skada än nytta. :S

2012-10-14 kl. 16:47:00

URL: http://stortosmatt.blogspot.com
Postat av: Kati

äsch, jag slår vad om att ambulansföraren var en snorvalp i tjugoårsldern som tycker alla över trettio är old! :) du blir aldrig old. :)

Svar: Tack! Nä, faktum var att han var i min ålder, men eftersom han jobbade med det han gjorde så har han ju förlänge sedan lärt om. ;)

2012-10-14 kl. 17:03:13

URL: http://katarinapersson.com
Postat av: Lee Destino

Mycket bra kunskap att ha. Tror att de flesta av oss som gick igenom det här för många år sedan, skulle ha nytta av att få en revidering :-)

Svar: Absolut! Tror du också att man ska stoppa in något i munnen på en med epilepsikramper... så är det inte så längre. Man ska sätta sig på knä, ovanför deras huvud och lägga huvudet i sitt knä och hålla i det tills kramperna gått över. Jag fick lära mig när jag var liten, att de kunde svälja tungan och att man skulle stoppa in en handuk eller vad som helst för att de inte skulle bita sönder sin tunga. Men inget sånt nu förtiden.

2012-10-14 kl. 17:18:55

URL: http://hcromance.wordpress.com
Postat av: Lee Destino

Exakt. Det var det man fick lära sig förr. Vad bra att du informerade om hur man ska göra nu. Och säkert finns det fler saker som också är nya, som jag inte vet om.

Svar: Visst är det konstigt att man inte får lära sig sånt här i skolan och på arbetsplatser... Man borde ju ha det återkommande en sån dag per år eller i alla fall vart annat år. Det är ju trots allt för allas säkerhet. Stroke visste alla i och med reklamen som visas på tv! :D

2012-10-14 kl. 17:30:07

URL: http://hcromance.wordpress.com
Postat av: Lee Destino

Ja, den reklamen om stroke har jag också sett.
Ja, det är konstigt att de inte uppdaterar mer, när det är så viktig kunskap att ha.

2012-10-14 kl. 17:54:34

URL: http://hcromance.wordpress.com

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback