Förlagsfeber!

Det har blivit många sömnlösa nätter nu och jag börjar smått undra över om jag drabbats av "förlagsfeber". Känner inget oro eller nervositet inför att skicka in mitt manus, däremot är det mycket som ska hinnas med och små detaljer jag inte får missa. Detta kryddat med massor av frågor som jag grubblar på.
Mina symptom kan nog liknas vid resfeber, dock drabbas jag bara nattetid av detta. Så fort jag sluter ögonen, börjar jag tänka på vad jag inte får glömma. På vilket sätt jag ska presentera mitt manus. Hur jag ska lämna in det, skickas eller personligen eller för all del via pdf. Ja, som sagt, det finns en del att fundera över.
Grubblar vidare och inser att det blir ytterligare en lång natt och en trött morgon att vakna till.





Kommentarer
Postat av: Lee Destino

En detalj som du kan lägga extra vikt vid om du vill bättra på sina chanser till antagning är att lägga extra mycket krut på de tio, femton första sidorna av manuset. Gör du dessa till page turners, har du kommit en bra bit på väg :-).

Svar: Tack! Jag gick författarlinjen och fick tips från min lärare. Om "de 10 vanligaste fallgroparna" (listan finns på Sveriges Författarförbund.) Det roliga är att jag fick tips om listan när jag var klar med hela manuset. Så det blev en hel del ändringar. Speciellt på sista punkten. Att man inte får låta alla karaktärer "tänka" utan att man väljer ut en person. Hahaha.. blev rätt mycket jobb där, för alla mina karaktärer tänkte en hel del innan jag fick rensa. (lite synd dock, då jag tycker man lär känna personernas innersta när man får följa deras tankar.) Har dock fått till det bra ändå, så jag är nöjd! :) Jag har nyligen dubbelkollat mina första 10-15 sidor men jag ska göra en extra check innan jag skickar iväg det. Det här är min "första" och visst har jag utvecklats längs arbetetsgång. Skriver du filmmanus också? Jag har anmält mig till en kurs i det. Jag hoppas hoppas hoppas att jag kommer in! :DSka du åka på bokmässan i Gbg? Jag funderar på att åka ner.

2012-09-04 kl. 09:47:19

URL: http://hcromance.wordpress.com
Postat av: Lee Destino

Ja, det finns en hel del fallgropar, men det där med att inte alla karaktärer skulle få tänka, vet jag inte om jag varken håller med om, eller om jag hört talas om. Jag har läst många böcker där man får följa tankebanorna hos flera av karaktärerna och det tycker jag är jätteintressant. Under förutsättning att ditt manus är skrivet i tredje person då förstås.
Jag har en kompis som skriver filmmanus och också har gått en kurs i det. Personligen har jag aldrig testat, men jag kanske får göra det framöver :-).
Jag har inte bestämt mig om bokmässan än, så vi får se :-).

Svar: Faktum är att jag låtit två av dem ha sina tankar ifred. Jag har också läst böcker där man få följa många olika personers tankar. Men det är tydligen inte poppis och den "vanligaste" fallgropen debutanter gör. Inser att jag redan går i koppel :(.

2012-09-04 kl. 11:32:11

URL: http://hcromance.wordpress.com
Postat av: Lee Destino

Är du riktigt säker på att det är så de menar? För om det är en allvetande berättare du har, kan jag förstå det till en viss del, eftersom det då kan bli rätt rörigt. Och om du skriver ur första person, är det ju som vi vet en omöjlighet att veta vad någon annan karaktär tänker. Men ur tredje person brukar det vara rätt vanligt att man får läsa tankarna ur de flesta perspektiven. Såvida läsarna inte bara får följa en enda karaktär hela tiden. Men då kan man ju nästan lika gärna skriva manuset i jag-form. Nu vet jag inte vilket perspektiv som du har använt, men om det är tredje, tror jag faktiskt inte att det gör något om läsaren får följa berättelsen ur fler än ett perspektiv. Jag har i alla fall hittills aldrig varit med om att det har varit ett problem :-).

Svar: Jag skriver i tredje person. Jag hämtar mitt blad som jag skrev ut... Kommer snart!Så här står det:
Mest enerverande är ett manus där läsaren kastas från hjärna till hjärna till och med i samma kapitel och hela tiden får veta vad var och en tänker.

Jag har 7 karaktärer jag är allvetare över, i början fick alla tänka fritt. Men efter detta så är det "bara" två som tänker! ;)

2012-09-04 kl. 14:22:16

URL: http://hcromance.wordpress.com
Postat av: Lee Destino

Okej, då är jag med. Du skriver alltså ur ett allvetande perspektiv och då kan jag, som sagt, ha en viss förståelse för att det kan bli lite rörigt om man får följa många som tänker. Men tredje person skiljer sig ju en del från det allvetande. Så vad du kan göra i nästa manus som du kanske skriver, är att välja tredje person som perspektiv. För då kan du med fördel ha fler än bara en som läsaren får följa tankarna hos :-).

Svar: Ska tänka på det till nästa projekt! :)

2012-09-04 kl. 15:23:28

URL: http://hcromance.wordpress.com
Postat av: Lee Destino

Tror inte min förra kommentar gick in, så jag testar igen :-).
Allvetande skiljer sig ju en del från tredje person, och om du använder allvetande kan jag, som sagt, ha en viss förståelse för att det kan bli lite rörigt om läsaren får följa för många tankar. Om du vill låta läsaren följa fler karaktärers tankar, kan du alltså välja tredje person. Om du skriver fler manus, kanske det är ett bättre alternativ för dig? :-)

Svar: Självklart ska jag skriva fler manus, detta är en dröm jag haft sen jag var 10år, att få ägna tid till att skriva. Om du minns " mina vänner" boken som kompisar skrev i när man var liten. Så skrev jag alltid författare under yrke... Det tog si så där 30 år att förverkliga den. Att skriva en hel bok! ;) Men nu har jag gjort det! Känns grymt bra. Tack för bra feedback! :)

2012-09-04 kl. 15:28:22

URL: http://hcromance.wordpress.com
Postat av: Lee Destino

Ja, jag kommer ihåg de där böckerna man skrev i. Haha, tack för nostalgitrippen :-).
Helt rätt attityd också, det måste man ha om man ska lyckas. Och du ska vara jättestolt för att du slutfört ett helt manus. Väldigt många kommer inte ens så långt. Det ska bli intressant att följa dig på vägen mot utgivning :-)

Svar: Precis så känner jag. På ett sätt har jag redan vunnit! Just att jag gått i mål med en dröm. Sen är det givetvis en extra guldstjärna om jag lyckas ge ut den... Har faktiskt "ge ut själv" som sista alternativ. För du... ut ska den! ;) (kaxigt... ja,lite), Det kan jag kosta på mig nu när jag skrivit ett bokmanus under 1 ½ år. Manuset är på dryga 90.000 ord. :D *Stolt!*

2012-09-04 kl. 21:22:40

URL: http://hcromance.wordpress.com

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback