Säg bara vad jag ska säga...

Både igår och idag skriver jag om och utvecklar 2 st kapitel. Inser att jag verkligen saknat att skriva fritt under redigeringsarbetet.
Så himla kul att "vara tillbaka" i skapande processen.
Jag tror jag vet vad jag gör dagen efter jag skickat in mitt manus.
Börjar på nästa! :)

Appropå trovärdiga dialoger...
Igår på stan hörde jag en kille (ca 25år) säga i sin mobil:
- Men du, säg bara vad jag ska säga, så säger jag det!

Just en sån här mening skulle jag i "manusvärlden" ändra. På tok för många upprepningar, fast... Det är väl så verkligheten ser ut.
Kunde inte låta bli att tycka lite synd om killen som uppenbarligen inte kan fatta egna beslut. ;)


Kommentarer
Postat av: Lee Destino

Såklart du ska börja på nästa manus!
På tal om dialoger i manus, handlar det ju om att få dem att låta trovärdiga. Och i exemplet du ger vet jag faktiskt inte om jag hade ändrat något. Visst, det innehåller upprepningar, men det är ju så där vi pratar. Så, just i dialoger tror jag att man ska släppa lite på alla regler man har i bakhuvudet :-).

Svar: Visst har du rätt, men det roliga är ju att när jag gick författarlinjen så skulle sånt omarbetas... lite konstigt faktiskt. Jag har frångått rätt många regler jag fick där. Kände mig låst och fängslad efteråt. Det "fria" skulle in i en ram för att "fungera" utåt. Det var därför jag nöjde mig med en termin. Men visst sitter en del "regler" kvar. :S

2012-09-12 kl. 10:41:19

URL: http://hcromance.wordpress.com
Postat av: Lee Destino

Helt rätt tänkt. Jag tror att om man låser fast sig vid för många regler, blir det inte så kul att skriva heller. Visst är det bra att man känner till reglerna, men regler är ju lite till för att brytas också :-).

Svar: Show must go on, with or without rules! :D

2012-09-12 kl. 16:20:18

URL: http://hcromance.wordpress.com
Postat av: Lee Destino

Kunde inte ha sagt det bättre själv :-D.

2012-09-12 kl. 17:15:23

URL: http://hcromance.wordpress.com

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback