Saker som aldrig klaras upp

Brott som aldrig klaras upp fascinerar mig. Tyvärr är det svårt att ha med sånt i romaner, för alla vill ha ett slut på allting. Men livet ser inte ut så. Det finns massor av bott som aldrig anmäls och även de som anmäls som och aldrig klaras upp.
Jag har några såna i mitt manus, kanske kommer de klaras upp, kanske inte. Vi får se. Jag vet att det är "risky" att ha med sånt i en roman, men jag är beredd att ta den risken.
 
Verkligheten överträffar alltid dikten.
Vilket en av mina grannar bittert fick erfara en helg för två veckor sedan.
Han vaknade mitt i natten av att en man satt på sängkanten och sa: "Håll bara käften".
Han satt där tills hans medhjälpare rensade huset och sen gick de upp i rök.
 
Tänk tanken: Att vakna av att det sitter en okänd man på sängkanten.
Jag kan säga att jag hade dött av rena förskräckelsen.
Det är ett brott som med all sannolikhet aldrig kommer att lösas.
I princip varje år drabbas vårt område av en inbrottsvåg. Ibland är vågen kort. Men ibland håller den i sig i veckor. Då kan vi läsa om ligor som åker runt och gästspelar. Obehagligt till tusen.
 
Vad tror ni är det mest avskräckande för en inbrottstjuv? Jag hörde en intervju på tv med två dömda inbrottstjuvar och larm var inget de brydde sig om. De resonerade som så: Vi hinner alltid därifrån innan någon kommer.
Jag tror att det är lampor som lyser inne i huset.
Lampor som tänds upp när de närmar sig fasaden utomhus.
Kanske också skyltar på hundar "Här vaktar jag."
 
För två somrar sen drabbades en vän till mig. Inbrottstjuvarna kom när barnen var ensamma hemma. Som tur var möttes de aldrig ansikte mot ansikte. Tjuvarna drog när de hörde barnen på övervåningen. Men de hann ändå få med sig en hel del. Läskigt.
 
I mina manus härjar inga inbrottstjuvar, men vissa av mina karaktärer vill inte anmäla brott av olika anledningar.
 
Missa inte min nya tävling på min FB sida som startar idag. www.facebook.com/forfattardrommar Lycka till!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mia Skrifver

Fy vad vidrigt! Skulle verkligen aldrig önska vakna upp med nån sittande på sängkanten på det viset. Det där systematiska i brottsvågorna, det är också skrämmande. Att det inte är nåt som görs en gång utan att det lurar där i bakgrunden på nåt vis som ett förväntat hot. Det är ju alltid det som är värst, man väntar.

Svar: Ja, verkligen. Man väntar och lyssnar. Till saken hör att vårt lilla samhälle är väldigt lugnt annars. Så det blir lite chockartat varje gång det händer. Usch!

2013-04-22 kl. 12:33:50

URL: http://skrifva.blogspot.fi/
Postat av: Fia Filur

Men gud vad hemskt!!! Vakna på det viset, man skulle ju få hjärtattack!

Svar: Ja, fy f...! :S

2013-04-22 kl. 20:41:10

URL: http://www.sofiafritzson.com

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback