Spökskrivare och annat

Det här med att ta sig ett annat namn när man skriver är intressant tycker jag.
Här om veckan pratade jag författarnamn med Kati (Katarina Persson). Hur tänker ni kring det?
 
Jag vågar påstå att mina manus kommer bli böcker, för jag kommer inte ge mig innan det sker. Därav vågar jag också prata författarnamn.
Eftersom min författarsida på FB, heter Jenny J, så har jag funderat på om mitt författarnamn ska vara Jenny J och ingenting annat. Det är givetvis något man får fundera igenom många gånger innan beslut fattas.
 
Det här med spökskrivare förstår jag till viss del. Personer som är kända eller av annan anledning inte vill skylta med sitt namn förstår jag. Men ta tex Lars Kepler. Varför skriver de under pseudonym om de ändå visar upp sig? Förstår ni vitsen med det?
Sen undrar jag hur de gör på tex signeringar av sina böcker. Skriver de Alexander och Alexandra då, eller skriver de Lars Kepler?
 
 

Kommentarer
Postat av: Mia Skrifver

Kepler-paret visade inte upp sig först, men avslöjades så sen blev det liksom noll och intet med den pseudonymen.

2013-08-21 kl. 18:57:53

URL: http://skrifva.blogspot.fi
Postat av: Kati

Jag läste det någonstans, och som jag fattade det valde de pseudonymen eftersom de redan var utgivna författare var och en på sitt håll men av en helt annan typ av böcker och de ville skilja på de författarskapen och deckarböckerna. dessutom, om man är två kan ju en enda pseudonym kanske vara en bra idé, tycker jag iaf.

2013-08-21 kl. 19:01:51

URL: http://katarinapersson.com
Postat av: Lee Destino

Bra att du bestämt dig för att dina manus ska bli böcker. Ser fram emot att läsa dem :).
När det gäller Kepler är det som Mia och Kati skriver, de ville skilja sina andra författarskap från deckarna.
Nu är ju inte spökskrivare och att skriva under pseudonym samma sak. En spökskrivare skriver en text till någon annan, som den som anlitat spökskrivaren sätter sitt namn på. Där kommer det alltså aldrig fram vem som egentligen skrivit texten eller att det är någon annan som har skrivit den.
En pseudonym är (som i Keplers fall)ett namn som författaren tar och ibland är pseudonymen öppen. Som exempelvis Arne Dahl (pseudonym för Jan Arnald)och även Stephen King har skrivit några böcker under pseudonymen Richrad Bachman :)

Svar: Verkar rätt vanligt ändå. Kul att se dig här! Har saknat dig. Hoppas allt är bra med dig och att det flyter på med allt. Hojta till om du börjar blogga igen.

2013-08-23 kl. 08:29:21

URL: http://hcromance.wordpress.com
Postat av: Anna Keiler

Jenny J låter väl coolt som författarnamn. Jag skulle inte vilja skriva under pseudonym, när ja har lagt ner så in i... mycket tid på att skriva en bok så vill jag att folk ska veta att det är jag som har skrivit den. Men det är ju jag, alla får såklart göra det som känns bäst för dem, men jag tror det blir knepigare med marknadsföring när man inte har någon person att marknadsföra bakom boken?

Svar: Ja, marknadsföringen måste bli knepig när man gör så. Fast då kanske det är förlaget som sköter allt sånt.

2013-08-25 kl. 20:14:20

URL: http://annakeiler.wordpress.com
Postat av: Lee Destino

Alltid skoj att följa din blogg, Jenny! Jag finns med er hela tiden även om jag inte gör något större väsen av mig hehe. Det går bra med allt annars. Och nu väntar jag bara på att du ska få ett JA från något förlag så jag får läsa din bok! :) Kram!

Svar: Tack! Vad glad jag blir att du säger så. :D Skönt att allt är bra med dig. Kram <3

2013-08-27 kl. 16:20:41

URL: http://hcromance.wordpress.com

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback