Disciplin

Jag får ofta frågan:
-Hur kan du vara så disciplinerad med ditt skrivande?
-För att jag måste! Brukar jag svara då.
 
Just nu har jag den förmånen i livet att jag har extra mycket tid till just skrivandet. Och då är det inte svårt att ställa klockan och gå upp och skriva. Ni som följer mig vet att jag kan skriva både på nätterna och dagarna. Att jag tar med mig redigerandet överallt där det kan finnas en lucka.
Det beror helt enkelt på att det kommer en tid framöver när jag inte har den här tiden. Så jag tar tillvara på den så gott jag någonsin kan.
Jag ser mitt skrivande som ett heltidsjobb. Jag planerar upp allt annat runt omkring. Visst finns det dagar när tiden inte räcker till och när jag tror och hoppas att jag ska få ner några rader på kvällen och det tyvärr inte händer. Men oftast hinner jag med.
 
På min lista idag står det att jag ska räkna ut skrivna ord under Januari månad. För att jämföra med dec och nov,  Detta gör jag mest för att det är roligt för mig själv att följa.
Var nu tvungen att ta en paus och räkna på detta.
Nov= 16698 ord
Dec= 22157 ord
Jan= 20475 ord från 8 jan till 31Jan.
 
Det viktigaste är att försöka hålla helgerna fria. Och det går ju så där (har redigerat hela helgen). Dock har jag gjort saker med familjen ändå. För det går att förena nytta med nöje.
Jag är extra taggad nu när jag ser slutet så tydligt. Bara dryga 50 sidor kvar. :)
Beräknar att vara klar i månadsskriftet feb/mars. Kanske någon vecka in i mars beroende på hur mina dagar ser ut framöver. Snaran dras åt och jag måste skynda, skynda.
Jag har anmält mig till en kurs i meditation, som jag ska på senare idag. Berättar mer om den sen och tanken om varför jag valde att anmäla mig till den. ;)
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mia Skrifver

Kan känna igen mig i det du säger, att just nu har man tid och då gäller det att utnyttja den. För det kommer andra perioder när man inte kan betrakta skrivande som heltidsjobb. I och för sig har jag en mängd småjobb vid sidan om som stjäl en hel del tid, men nåt ska man förtjäna sitt bröd på. Skriva är inte så fett precis...

Svar: Jag har också andra små jobb. Ska jobba i morgonkväll på fotbollsmatchen mellan sverige och argentina. ;) Än så länge har mitt skrivande bara kostat mig en massa tid och pengar. Så vi får väl se när det väl vänder. ;) Fast jag tjänar hellre lite och kan njuta av det jag vill göra, en tjänar mycket på ett urtråkigt jobb.

2013-02-05 kl. 09:41:45

URL: http://skrifva.blogspot.fi/
Postat av: Lee Destino

Ja, det gäller att prioritera rätt :-). Men jag tycker att du har varit fantastiskt duktig! Och visst är det skönt att känna att man snart nått målet igen? :-)

Svar: Ja, det känns så skönt. Är ännu inte på det klara om det blir en 3:a eller inte. Vi får se var det leder. När jag väl är klar med manuset ska jag nog pausa ett par dagar innan jag går på redigeringen fullt ut. Skulle vara coolt att skicka in manuset 1 April. Fast det hinns inte med om jag ska vänta in mina testläsare förstås. Vi får se. Skulle vara bra att få iväg det under april iallafall eftersom det brukar vara 3 mån väntan på svar. Vill ju inte vänta 6 mån pga sommaruppehåll. Och vill absolut inte att sommarjobbare tar sig ann mitt manus.:S

2013-02-05 kl. 10:16:35

URL: http://hcromance.wordpress.com
Postat av: Anne Jonsson

Vad duktig du är och vilken disciplin du har, imponerad är jag! Jag har haft mycket jobb-jobb ett tag nu med mycket nya saker jag ska lära mig men idag tänker jag använda några timmar till att redigera. Heja dig! Jag är så nyfiken på din bok, du meddelar väl när den finns att läsa i sin helhet?

Svar: Självklart kommer jag göra det! :D Lycka till med din redigering!

2013-02-05 kl. 10:46:57

URL: http://www.annejons.wordpress.com
Postat av: Kati

jag håller med, disciplinen är nog avgörande för om det ska bli ett färdigt manus någon gång, iaf för många. och det gäller som du säger att se det som ett jobb. Så tänker jag med, trots att jag redan har ett jobb, detta är liksom mitt andra (roliga) jobb. :)

2013-02-05 kl. 12:42:22

URL: http://katarinapersson.com
Postat av: Fia Filur

Vilka bra skrivarmånader du har haft! Härligt!

2013-02-05 kl. 19:47:20

URL: http://www.sofiafritzson.com

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback