En fråga

Jag ställde en fråga på min Fb sida.
" Tror ni fantasin bygger på det undermedvetna?"

Jag har själv inget svar på frågan. Den bara ploppade upp i mitt huvud.
Jag tror nog att min fantasi (eller vad jag nu borde kalla det) står fri med samtidigt kanske jag bara tror det.

Tänker jag efter så skriver jag helt fritt. Men undermedvetet väljer jag ämnen som intresserar mig.

Dessutom ser jag mig inte som en person som fantiserar. Tvärtom.
Ungefär som en komiker som är astråkig privat.
När jag skriver upplever jag inte att jag fantiserar ihop något. Utan mer att jag är ett verktyg som skriver ner det som kommer upp automatiskt.

Vad tror ni?


Kommentarer
Postat av: Lee Destino

Precis. Karaktärerna kommer och knackar på och sen skriver man ner det som de berättar. Så är det för mig med :-)

2013-02-05 kl. 22:28:42

URL: http://hcromance.wordpress.com
Postat av: Kati

Jag vet inte om jag förstod frågan. Väljer vi inte vad vi vill fantisera om? Och då pratar jag inte om skrivande, utan rent allmänt. Jag har iaf aldrig haft fantasier som jag inte själv skapat, fullt medvetet.

Svar: Jag insåg att jag ALDRIG fantiserar. Jag upplever inte att jag gör det när jag skriver heller, utan att de bara kommer av sig själv. Jag inbillar mig att fantasi är när man aktivit väljer att sitta och fantisera typ dagdrömma.

2013-02-05 kl. 22:53:19

URL: http://katarinapersson.com
Postat av: Anneli

Intressant! Jag känner igen mig i tankarna och på det sätt jag skriver. Jag tror absolut att vi skriver utifrån vårt undermedvetna, eller i alla fall att jag gör det. Det går inte att beskriva det på något annat sätt när en berättelse bara öppnar upp sig från ingenstans. Det är så häftigt!

Svar: Låter vettigt. Jag har själv inget svar. Bara att jag funderar på det. Det är ju så jag också upplever det att det bara "öppnar upp och väller ut", så jag upplever inte att jag aktivt fantiserar. (om du förstår vad jag menar)

2013-02-05 kl. 23:38:41

URL: http://Tryingtofollowmydreams.blogspot.se
Postat av: Kati

Ah, annelis svar fick mig att undra om du menar att vi väljer undermedvetet vad vi ska skriva om? Jag trodde frågan var ang fantasi rent generellt, inte kopplad till kreativitet. isåfall blir mitt svar ett annat. Ja, jag tror vi till viss del styrs i våra val av saker som vi brottas med i livet, som vi behöver reda ut eller som vi bara tycker är fascinerande, även fast vi ibland kanske inte vill erkänna det.

Svar: Känner att det var svårt att förklara det här. Men jag funderade på om fantasin bottnar i det undermedvetna. ( I vårt skrivande). Ja, omedvetna tankar är ju att vi inte vet att vi plockar där ifrån. Men antagligen gör jag det för jag skriver ju bara utan att fantisera och alltid om sånt som intresserar mig på något sätt.

2013-02-06 kl. 00:45:15

URL: http://katarinapersson.com
Postat av: Kaffehörnan

Jag har en tänkbar tävling till dig missa ej den

2013-02-06 kl. 03:02:17

URL: http://www.kaffehornan.se

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback