Schhh

Schhh... jag sitter och fikar. Säg det inte till någon. Meja har bakat igen. Gott, gott, gott. Inlägget ska handla just om "Schhh"... Läs längre ner.
Mitt i min redigering kommer jag in på ord som stavas olika. Tex ordet Schhh.
Har märkt att flera olika böcker stavar ordet så här: Schhh (som jag föredrar), Shhh eller Sssch.
 
Har även hittat ordet "Schysst", som stavas olika. Tex så här: Schysst, Schyst eller Sjyst.
 
Det jag undrar över nu är om det finns något rätt eller fel i detta. (Tror Mia har svaret åt mig!) ;)
När vi ändå är inne på det så kan jag också lägga till ordet skatepark... skejtpark... skateboard...skejtboard (svenska/engelska i samma ord (??) ).
 
Ja, listan kan bli lång, men jag undrar hur ni gör och vilket ord ni föredrar när ni skriver.
 
Jo... en till sak... Schhh...hur många "h" är det rimligt att använda? Eller "Mmm"... "Hmm".. finns det någon regel där för hur många "m" man får ha/ska ha?
Ser fram emot att läsa era svar.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: m

juste stavar jag som jag lärt mig. Schyst är väl bara ett uttal av juste.

Svar: Man kan välja vilken stavning som man själv gillar. Om du läser böcker, så ser du att alla skriver olika. ;)

2013-02-26 kl. 18:59:16
Postat av: Lee Destino

Det är nog lite samma med samtliga ord du undrar om, att det inte finns någon tydlig regel för hur de ska stavas. Ibland har jag t ex läst böcker där man stavar "hajar" som i fattar, med två j. Alltså "hajjar" osv. Så huvudsaken tror jag att du bestämmer dig för en stavning för varje ord och håller dig till den genom hela boken :-).

Svar: Ja, det är nog så. Att författaren bestämmer efter tycke och smak. Jag håller mig till mina favoriter.

2013-02-26 kl. 19:14:17

URL: http://hcromance.wordpress.com
Postat av: Fia Filur

Tror som Lee att man får bestämma en variant och hålla sig till den. Kanske är lite olika på olika förlag vad de föredrar, men ofta ska väl orden försvenskas det vill säga skrivas mejl istället för mail osv.

Svar: Jag har gjort det, varit konsekvent i mitt användande av såna här ord. Jag tror inte man "faller" på sånt heller. ;) Skriver du mejl? Visst är det som du säger, men frågan är hur många som skriver så.

2013-02-26 kl. 19:37:23

URL: http://www.sofiafritzson.com
Postat av: Carola

Jag tror också som Lee. Jag använder mig tex av okej genom hela mitt manus när det finns de som bara skriver ok.
Psst... Om jag får lägga mig i och vara petig så byter du tempus i sista stycket på manuset :-).

Svar: Tack för att du sa till. :D Se mitt svar till Mia. ;)

2013-02-26 kl. 20:07:25

URL: http://carolastromstedt.wordpress.com
Postat av: Anneli

Jag brukar googla de olika alternativen och sedan använda mig av det som har flest hits.

Svar: Jag googlade också ;) Då kom alla förslag upp. Jag har kört på schysst och schhh hela tiden genom mitt manus. ;) Tack för tips!

2013-02-26 kl. 23:59:33

URL: http://Tryingtofollowmydreams.blogspot.se
Postat av: Mia Skrifver

Delar av de ord du listar är ljudhärmande. Och då får du, som Lee och övriga säger, skriva som det låter. Ordet "schysst" med olika stavningsvarianter härstammar från franskans "juste", och den vanligaste stavningen på svenska skrev jag. Men de andra funkar också, var konsekvent. Sen har du då en annan variant med svengelska ord. Där handlar det om att anpassa till svenska. Tänk på "tejp", man skriver inte "tape" på svenska. Samma grej för "skate" "skejt". Men tejp har använts längre i svenskan så skejtandet är inte riktigt lika etablerat.

(Och så instämmer jag i Carolas psst...)

Svar: Tempusskiftningar har jag jättesvårt med. När jag gick författarlinjen gillade hälften av gruppen mina skiftningar, medan den andra delen inte gillade. De som gillade tyckte att jag "svängde den snyggt"... ha ha ha. Vid vissa tillfällen (som kapitlet jag håller på med nu) då ser jag det solklart. I andra skulle jag aldrig lägga märke till det (om ingen säger till, och ibland ser jag det ändå inte). Däremot har jag märkt att "folk" runt omkring mig (förmodligen även jag) pratar med fel tempus eller skiftar mitt i en mening. Då hör jag hur fel det låter, men när jag skriver och sen läser det själv så har jag svårt att märka av det. Tack för att ni sa till. :D (Anar att min dyslexi spelar in här)
Tack också för en bra beskrivning av schysst, skejt osv. ;)
Har du något dundertips på hur man lär sig se/märka tempusskiftningar?

2013-02-27 kl. 07:59:52

URL: http://skrifva.blogspot.fi/
Postat av: Mia Skrifver

Om jag har nåt dundertips på att märka tempusskiftningar? Ha haha hahahahahaha! Nej. Det har jag inte. Bara hårt arbete och sen ger man upp och ber om hjälp. Det gör jag. För det är väldans lätt för mej (och Carola antar jag också) att se vad andra gör, men i den egna texten, inte lika lätt, för ibland ska det ju vara skiftningar för att man byter tid. Och andra gånger blir det bara rörigt.

Svar: Ja, så är det ju. Började faktiskt på en bok igår och visst är man redan arbetsskadad. Störde mig på flera saker som jag ville ändra i den. ;) När jag läser så märker jag också tempusskiftningar. Det är nog som du säger, man blir blind för sin egen text. Jag ska snart lämna min text till mina testläsare. Får se om de reagerar på mina skiftningar.

2013-02-27 kl. 12:25:35

URL: http://skrifva.blogspot.fi/

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback