Lång eller kort

Idag har jag verkligen problem med mitt fokus. Visserligen har jag trots det fått ner 1639 ord på pränt. Men innan jag fick det, så skulle jag bara hela tiden. Så till den milda grad att jag hällde upp te i min kopp och lät det flöda över likt en fontän. Vet inte vad jag funderade över, men ofokuserad på uppgiften var jag i alla fall.
 
Jag skulle bara. Ja, vad skulle jag bara?
Jag skulle surfa på synonymer. Brukar ni göra det? Jag älskar synonymer. Speciellt när man letar titel till ett manus. Som jag berättade förut så har jag två nya namn på gång till mina manus. Har dem ännu i sin linda, men snart ska ni får veta.
Det roliga med synonymer är att om jag slår upp ett ord, så kan det finnas ett tiotal synonymer på det. Om jag sen slår upp dessa tio synonymer. Så är det inte alls säkert att utgångsordet nämns en enda gång. Lite knepigt eller hur.
Det är mycket tidsödande att leta synonymer, men det är kul.
 
Hur vill ni att en titel ska vara? Lång eller kort? Spelar det någon roll?
Först hade jag tänkt kort. Jag gillar när titeln bara innehåller ett enda ord. Vilket det lutar åt för mina manus. Sen finns det ju långa eller korta ord. Det är ju faktiskt inte bara medningar som är långa. (de kan ju också givetvis vara korta).
Märker ni att jag har svårt att hålla fokus idag. ;) He he...
 
Så, vad har ni för tankar och hur namnsätter ni manus? Vad tar ni hjälp av?
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lee Destino

Synonymer är jätteintressanta, tycker jag.
När det gäller titlar är det så olika vad det är jag har skrivit. Men en grej som jag tycker är snyggt i titlar, är när man spelar på undertexten i boken. Tror jag har nämnt det förut. Men huvudsaken titeln är tilltalande, eller väcker nyfikenhet. Jag brukar i alla fall försöka tänka så :-)

Svar: Absolut måste den väcka nyfikenhet och ha anknytning till boken. :)

2013-01-31 kl. 13:06:27

URL: http://hcromance.wordpress.com
Postat av: Mia Skrifver

Haha. Jag är helt titel- och rubrikbesatt för att vara ärlig, samlar på bra titlar. Om de är långa eller korta är jag inte så noga med, bara de är bra.

Svar: Det är just det. Att de ska vara bra. Men något som är bra för mig kan ju vara dåligt för någon annan. Jag står nu mellan 4:a titlar till mina två böcker. Kanske blir det ett inlägg om det. ;)

2013-01-31 kl. 15:24:45

URL: http://skrifva.blogspot.fi/
Postat av: Fia Filur

Jag gillar inte alltför långa titlar på böcker för det är så jobbigt att säga och skriva, men en lagom lång eller kort snärtig funkar bra.

Svar: Snärtig gillar jag oavsett om de är långa eller korta. :)

2013-01-31 kl. 17:32:51

URL: http://www.sofiafritzson.com
Postat av: Carola

Titeln får gärna ha ett eller två ord som sammanfatta kärnan i boken. Själv har jag två ord.

Svar: Ja, precis så tänker jag också. Nu hittade jag dock två namn till som är tänkbara, så nu måste jag tänka om lite. ;)

2013-01-31 kl. 21:22:55

URL: http://carolastromstedt.wordpress.com
Postat av: m

Två till fyra ord ur innehållet, gör att man kommer ihåg boken (ingen storläsare) Arpil-häxan, Den röda sandens dal eller Små gula citroner glömmer man aldrig tex.

Svar: Mmm, det ligger en hel del i det.

2013-01-31 kl. 22:09:20
Postat av: Kati

jag har supersvårt för titlar för det mesta. men allt funkar, bara den väcker intresse och inte är pinsam aTT uttala när man ska fråga efter den hos bokhandlaren... ;)

Svar: Ha ha ha, det har jag inte ens tänkt på att de skulle kunna vara pinsamma namn på böcker. Vet inte om jag sprungit på någon sån. ;)

2013-01-31 kl. 23:11:39

URL: http://katarinapersson.com
Postat av: Kati

jag har också två-fyra ord oftast

Svar: Låter lagom i mina öron. Samtidigt som jag kan fascineras av långa titlar.

2013-01-31 kl. 23:12:13

URL: http://katarinapersson.com
Postat av: Anneli

Synonymer är en nödvändighet när man skriver :) Vad gäller titel så tycker jag att det viktigaste är att den speglar innehållet i boken. Fast själv har jag långa titlar på mina två manus, men det är nog mest en slump tror jag.

Svar: Ibland är det slumpen som avgör och då är det oftast helt rätt. :D

2013-02-01 kl. 01:10:58

URL: http://Tryingtofollowmydreams.blogspot.se

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback