THE END

Nu när vi ändå diskuterar slut här( gårdagens inlägg), undrar jag givetvis vad ni gillar för typ av slut.
 
Jag gillar givetvis lyckliga slut, men jag vill inte att alla böcker slutar så. Jag föredrar nog oväntade slut, såna som man inte kan läsa sig till innan.
Vad tycker ni om sorgliga slut och cliffhangers?
Jag tycker cliffhangers är helt okej om jag vet att det finns en bok till att se fram emot.

Jag undrar också vilken typ av genre ni helst läser.
Jag läser det mesta, men det finns böcker jag undviker. Tex krigshistoria, historia över huvudtaget, skräck (hade en tid när jag läste många S king),fantasy och även barnböcker. Även om jag skriver på en barnbok. Det beror helt enkelt på att jag blir uttråkad. Ser dock gärna barnfilmer, så som Madagaskar, Ice Age, Frankenweeni osv.(MEN ... bara EN gång, gillar varken att läsa om en bok, eller se om en film)
 
Eftersom jag läser det mesta kommer jag definitivt läsa era böcker när de väl kommer ut. Då spelar genren ingen roll, då är det författaren som står i fokus. :D
 
Igår när jag tog en promenad mötte jag dessa två tjejer. Det såg så härligt ut, men usch vad suddig bilden blev. Idag blir det inomhus aktiviteter hela dagen. Tänkte skriva så mycket jag orkar.
 
 
Jag äter alltid sen frukost, idag blir det nyttigt och gott. Yoghurt med rostade valnötter, rostade pumpakärnor, rostad kokos och hallon. ;) och en kopp "Stör inte" med varmt te. Hur laddar ni för skrivpass?
 

Kommentarer
Postat av: Kati

jag gillar olika typer av slut, men jag skulle nog bli förbannad om en bok slutade med en cliffhanger och aldrig läsa den författaren mer. Lyckligtvis har jag aldrig stött på en sådan bok. Jag trodde det var ojuste att göra så, har du verkligen läst en bok son slutat så? :o Jag kan tycka om sorgliga slut om det passar den boken och temat. jag älskar lyckliga slut och de mer öppna, lite svårförutsägbara. men de måste vara logiska. Om de ska vara oförutsägbara ska de ändå verka fullt logiska när man kommer dit. Inte bara obegripliga, alltså. Vad jag ogillar är de alltför tillrättalagda sluten där PRECIS ALLT ordnar sig för hjältinnan (vanligtvis chicklit eller romantiska böcker tyvärr, eftersom det är sådana jag gillar att läsa). I slutet har hon inte bara fått drömprinsen och drömjobbet utan har också en ring på fingret och en bulle i ugnen! Suck!

Svar: Du har rätt, när jag tänker efter är det nog mer filmer som slutat med en cliffhanger och då har jag känt mig snuvad på konfekten. Vetskapen om att det kommer en fortsättnings film om två år är inte så lyckad då. Det är för långt emellan. Jag har faktiskt sett flera såna filmer. Håller med om rosa röda slut inte är att föredra, när allt löser sig med ring och barn och hela alltet. Håller med dig om att slutet måste vara logiskt. (även om det inte går att läsa sig fram till det)

2013-01-21 kl. 12:04:06

URL: http://katarinapersson.com
Postat av: Lee Destino

Jag tror nog inte heller på en cliffhanger som slut. Möjligen om det kommer en fortsättning sen. På genrerna som Kati nämner, förväntar sig ju läsaren lyckliga slut och jag tror därför det kan vara lite ödesdigert att börja experimentera med dessa. Men vill man ha ett annat slut, är det ju bara att skriva boken i en annan genre :-). Jag gillade t ex slutet på Titanic, än fast det är så sorgligt, så ibland funkar även sorgliga slut. Så mitt svar alltså, det beror på vilken genre du skrivit boken i och jag har inte riktigt kläm på det. Om det är en spänningsroman kan den ju sluta lite hur som helst, förutsatt att brottet (om du har ett sånt med) klaras upp :-)

Svar: Spänningsroman. ;) Ja, som jag skrev till kati så är det klart att slutet måste vara logiskt. Att man inte "slänger in något" bara för att ändra riktning de sista fem sidorna. Vi får se hur det blir. ;)

2013-01-21 kl. 12:27:15

URL: http://hcromance.wordpress.com
Postat av: Mia Skrifver

Jag läser all möjlig sorts litteratur, men det är ju liksom mitt jobb. Men om jag får välja så vill jag läsa häftiga berättelser om det sen är fantasy, skräck, romance, deckare eller nåt annat är inte så viktigt, bara jag får njuta. Har heller ingen större skillnad med slut, men vill kanske inte känna ångest när berättelsen tar slut. Och visst kan jag tycka det är extra mysigt med nåt jättelyckligt också. Men helst lite öppet.

Svar: Jag gillar också en dörr på glänt. Det gör ju att man kan spinna vidare själv, eller hoppas på att författaren skriver en till bok. (om man gillade den) Kul att höra hur olika ni tänker om slutet.

2013-01-21 kl. 13:05:07

URL: http://skrifva.blogspot.fi/
Postat av: askemm

Jag vill iallafall ha en bra känsla när boken är slut. Allt måste inte vara rosenrött men det ska ändå kännas som ett bra avslut. Den senaste jag läste hade en öppning (för en till bok såklart) och jag störde mig i flera dagar. Jag gillar främst verklighetstrogna böcker. Min man försöker förgäves få mig att vidga mina vyer och jag måste nog göra det, även för att utvecklas i mitt eget skrivande, Just nu läser jag "en liten chock" av Johanna Lindbäck.....Faktiskt den första jag läser av henne. Kommer ha tid att läsa nu....

Svar: Jag har faktiskt inte ens hört talas om den boken. :S Du får berätta när du läst klart om den var bra. Vilken var boken som hade en öppning som du störde dig på. (kul att se om jag läst den och om jag isåfall tänkte på samma sätt som dig). Vissa böcker har slut som liksom bara rinner ut i sanden, sånt gillar inte jag. Slutet ska beröra.

2013-01-21 kl. 15:18:55
Postat av: Kati

Lee: jag tror inte att chick lit och romantik kräver alltför tillrättalagda slut. Lyckliga möjligtvis, eller iaf hoppfulla men det betyder väl inte att de måste vara så perfekta att det är larvigt? det är de jag stör mig på.

2013-01-21 kl. 20:14:49

URL: http://katarinapersson.com
Postat av: Fia Filur

Jag vill inte bli besviken när jag läst klart. Snopen liksom. Det måste kännas som ett slut oavsett om det är lyckligt eller sorgligt eller öppet. Gillar alltså inte cliffhangers, det är rent av elakt!

2013-01-21 kl. 20:30:39

URL: http://www.sofiafritzson.com

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback