Två saker jag tänkte på...

Är det här med personporträtt.
I första boken beskrev jag hur de olika karaktärerna ser ut, deras gester och dyl. I andra boken jag har inte gjort det, för jag tänker att mina läsare redan känner mina karaktärer när de kommer till bok två. (där med inte sagt att de inte fortsätter med sina gester och dyl)
Men så slog det mig att vissa kanske inte börjar med första boken, ska jag då beskriva deras utseende igen i 2:a och 3:dje (om det nu blir en 3:a).
Det var länge sen jag läste en trilogi, så jag har inte riktigt koll på hur andra skriver.
 
Help me out! Vilka tips har ni på det här?
 
Och...
 
Vi har fått ca 5-8 cm nysnö i natt... varför heter det nysnö? Är det någon som någonsin sett gammal snö singla ner från skyn. Och skriver man ny snö... eller nysnö? Alla som pratar (här i sthlm), säger nysnö och inte ny snö. Knepigt! Har ni ny eller gammal snö där ni befinner er?
Borde man inte bara säga: Det har snöat igen.
Känner att jag snöade in mig lite för mycket nu, men ni ska veta att än är jag inte insnöad i alla fall. :)
 
 

Kommentarer
Postat av: Fia Filur

Hahaha, all snö borde ju vara ny ja. Det är ju knappast begagnad snö som faller från skyn! Varför man säger nysnö vet jag inte. Nu har jag tänkt ordet nysnö så många ggr att det inte känns som ett ord längre.

Svar: Ha ha ha! Visst blir det konstigt när man tänker för mycket! ;)

2013-01-11 kl. 16:07:18

URL: http://www.sofiafritzson.com
Postat av: Kati

Problemet med utseendet... det vete sjutton. Är det så viktigt att läsaren vet exakt hur de ser ut? Själv är jag ganska sparsam med utseendebeskrivningar men min testläsare sa att det egentligen inte behövdes för hon fick ändå en tydlig bild av min huvudkaraktär, vilket gjorde mig glad. Törs inte svara på om du måste göra det igen. kanske litegrann, iaf. det viktigaste.

Svar: Ja, som du säger brukar de flesta hitta en egenbild av hur karaktärerna ser ut, med lite hjälp av det man skrivit om dem. Men som jag skrev till Mia att jag kom på det precis nu. Mitt inne i mitt andra manus. Men jag tror att folk fattar ändå. Har 2st som läst mitt halva manus och de verkar mycket nöjda och har inte ens funderat över det jag gör. Frågade dem idag. Fast å andra sidan har de nyligen läst första manuset och har det färskt i huvudet.

2013-01-11 kl. 16:21:46

URL: http://katarinapersson.com
Postat av: Mia Skrifver

Beskriver bara vissa grejer i utseendet. Sånt som är absolut nödvändigt för berättelsen. Dvs. som Kati säger, sparsmakad utseendebeskrivning. Och kan tillägga att det inte är så mycket utseende som väsentliga händelser ur första boken som behöver återknytas till. Fast det får inte bli upprepning heller eftersom vissa kanske har bok 1 i färskt minne utan man måste försöka vrida till det på ett annat sätt. Men kolla in hur andra gör, det brukar kunna ge ledtrådar om bra eller dåliga sätt att göra det på.

Svar: Jag "påminner inte mina läsare" om någonting, för jag vill att de ska minnas själva (gillar inte upprepningar). Därför har jag skrivit del 2 som om de vet precis vad jag "pratar" om.Tycker inte heller själva utseendet är så viktigt mer personligheten. Det är nog därför jag kom på det här nu, mitt inne i mitt manus. Tänk om folk inte fattar? Fast jag tror att de gör det ändå. ;)

2013-01-11 kl. 16:30:15

URL: http://skrifva.blogspot.fi/
Postat av: Lee Destino

Håller med Kati och Mia. Utseenden är inte jätteviktiga om det inte är viktigt för just handlingen. Sen finns det ju (som vanligt) vissa regler med det där om att en trilogi ska kunna läsas fristående. MEN t o m E L James bröt ju mot en regel i sin första bok, så jag säger som jag alltid gör. Behöver du bryta mot en regel, så gör det! :-)

Svar: Ja, precis, det har jag också tänkt på att de brukar vara fristående i sin trilogi, det var då jag kom på det. Att jag på något sätt förväntar mig att mina läsare har koll från första. Mina är nog inte fristående, visst kan man välja att skita i att läsa 2:an, men tvåan behöver ettan för att man ska hänga med. Tror jag i alla fall. Har ju inte läst min egen text, så jag märker väl det när jag väl sätter mig och läser igenom den. ;) Jag inser att jag nog är en regelbrytare här! ;)

2013-01-11 kl. 16:50:16

URL: http://hcromance.wordpress.com
Postat av: Mia Skrifver

Nå det där med påminnelse handlar ju ofta om att ifall det går ett år mellan böckerna, eller två år ibland, så har man inte alltid etta i färskt minne. Men det finns många riktigt bra sätt att göra det på. Däremot gör man som Lee säger, om regeln inte funkar så bryt mot den.

Svar: Ja, det har du rätt i. Jag har gått kurser i skrivteknik och ibland kan jag känna att alla regler gör mig hämmad och vilsen. Jag skriver på som jag brukar, så får vi se om det räcker fram. Det måste vara lustfyllt att skriva inte kravfyllt, då ledsnar jag direkt.

2013-01-11 kl. 17:10:23

URL: http://skrifva.blogspot.fi/
Postat av: Carola

Det där har jag inte tänkt på. Jag kommer nog inte skriva så mycket om utseendet i del två. Väljer läsaren del 2 före 1 får de lov att hänga med i alla fall, eller hur :). Skriv på du som om de kände till allt. Jag tror att läsaren snabbt hänger med för det brukar jag göra när jag har råkat börja på del två. Blir jag fundersam över något stör jag mig inte så mycket på det eftersom jag vet att jag får skylla mig själv :).

Svar: Jag tror vi gör rätt som kör på det vi tror är bäst ändå. Gillar vi själva vad och hur vi skriver så kommer det alltid finnas andra som tycker lika. Sen finns det ju alltid folk som dissar, hur mycket "rätt" man än gör. ;)

2013-01-12 kl. 19:37:16

URL: http://carolastromstedt.wordpress.com
Postat av: Anne Jonsson

Det är väl här den där fördjupningen av karaktärerna alla talar om kommer in! Det där som låter så krångligt alltså. Fördjupa och fördjupa.... tja det är väl det!

Svar: Ja, visst är det galet svårt. Men mina testläsare är nöjda. Känns svårt just med 2:an om man ska "påminna" sina läsare om deras utseenden och uppträdanden eller om man ska förvänta sig att läsarna minns från 1:an. ( och vad som händer om de hoppar rakt in i 2:an...) Mycket svårt!

2013-01-13 kl. 20:50:18

URL: http://www.annejons.wordpress.com

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback