... och så några russin.

Jag fortsätter att rada upp mina russin ur S kings bok Att skriva. "Min uppfattning" är alltså inte min utan S King. Även om jag håller med honom i allt detta. :D
 
* Talang gör hela idén med övning meningslös; när man kommer på något som man har talang för, så gör man det (vad det än är) tills fingrarna blöder och ögonen är färdiga att trilla ur sina hålor.
* Även när ingen lyssnar (eller läser, eller tittar) är varje tillfälle en festföreställning, eftersom artisten är lycklig.

* Enl min uppfattning (S king) består romaner och noveller av tre delar. Berättandet från A-B och slutligen till Ö. Beskrivningen som ger läsaren en känsla av närhet; och dialogen som gjuter liv i persongalleriet i och med att de får mål i mun.
* Min grunduppfattning om hur bra berättelser blir till är att de mer eller mindre skapar sig själva. Författarens uppgift är att ge dem utrymme att växa (och att skriva ner det förstås).
 
* Tänk om - What if...
 
* Låt huvudpersonerna byta kön
* Beskrivningen är det som gör läsaren delaktig, dra in dem med hull och hår.
* Bra beskrivning måste övas in, vilket ytterligare understryker sanningen i att du aldrig lyckas om du inte läser och skriver mycket.
* Ihåliga beskrivningar utelämnar läsaren åt känslor av närsynthet och förvirring. Allt för ingående beskrivningar begraver hen i detaljer och bilder. Tricket är att finna den gyllende medelvägen.
* Beskrivningen börjar i författarens fantasi men den bör avslutas i läsarens.

* Håll bollen rullande. Tappar vi tråden tappar läsaren intresset.
* Ang dialoger. Skriv som folk säger tex inte "attans" om någon slår sig på en tumme utan "Skit också" el.. "Aj som fan"
* Om du gör ditt jobb rätt kommer karaktären att få liv och göra saker och ting på egen hand. Det är fantastiskt när det sker. Och tro mig, det kommer att lösa många av dina problem.
Det var dagens russin och slutligen:
 
"Du kan aldrig tillfredställa alla läsare på en gång, du kan inte ens tillfredställa några av dina läsare varenda gång, men ditt mål måste vara att tillfredställa några läsare, några gånger."
                                                                                                                  - William Shakespeare -
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lee Destino

Äntligen tar jag mig in på din blogg! :-)
Tack för repetitioner från King, dessa kan man aldrig få för få av :-).
Jag gillar honom också. Han säger så kloka saker :-)
Trevlig helg!

Svar: Det kommer fler framöver.

2013-03-01 kl. 16:26:20

URL: http://hcromance.wordpress.com
Postat av: Fia Filur

Bra citat på slutet också! :)

Svar: Eller hur. :)

2013-03-01 kl. 16:35:35

URL: http://www.sofiafritzson.com
Postat av: Kati

Jaa, hurra nu funkar det igen! :) Tycker King motsäger sig själv lite där om övning, men i övrigt var det bra grejer. Det bästa citatet var faktiskt det från Shakespeare i slutet, tycker jag. Iaf var det det som träffade rätt hos mig just idag! :)

Svar: :) Härligt att du kom in.

2013-03-02 kl. 09:50:49

URL: http://katarinapersson.com

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback