Det visste ni inte va?

Apropå ogräs. På festen i lördags kom vi att prata om kirskål. Som växer som ogräs på de flesta tomterna. Eftersom det slutar på kål, sa jag.
- De kanske går att äta? Precis som senapskålen, som så fint kallas för ruccolasallad.
Så vi surfade in och vips insåg vi att delar av vår trädgård innehåller friväxande sallad. Så istället för att vara sur över den och försöka bekämpa den, så kan man alltså äta den. Fanns olika sätt att tillaga den. Och den går också att äta rå i sallad.
Har för mig att hemsidan med olika recept hette skogsskafferiet. Ni kan ju kika själva om ni är intresserade. Vi ska definitivit testa.
Ruccolasalladen har ju en liten giftig smak. ( det är väl senapen som slår igenom). Kirskålen smakar lite som den fast med mer lime smak. Syrligare.
Det dröjer nog inte så länge innan man får betala dyra pengar för den i handeln, fast med ett finare namn så klart.
En fråga jag ställde till Mia... Vem har bestämt vad som är ogräs? Alla gillar ju olika.
Räck upp handen alla ni som har kirskål i trädgården.
Kolla här vad jag hittade, kanske värt att testa
 
Idag är det läsförmiddag och sen tandläkaren vid lunch.(!!)  Efter det ska jag jobba med mitt manus.
 
Vill ännu en gång be om ursäkt att svaren på era kommentarer kommer så sent. Det beror på att jag oftast bloggar från mobilen och att de ännu inte fixat något sätt att svara på inkommande kommentarer. Jag kan alltså bara godkänna dem. Men nu sitter jag vid datorn och då får ni svar. :D
 

Kommentarer
Postat av: Babs

Man kan göra paj och soppa med kirskål också. Jättegott!

Vitplister är ett annat ogräs som smakar finfint i sallader.

Ogräs är väl för övrigt samlingsnamn på alla växter som är duktiga på att sprida sig och har ett kraftigt rotsystem och därmed tenderar att slå ut mer ömtåliga växter man vill ha i trädgården eller på åkern.

Svar: Åh, spännande. Ska genast kolla vad Vitplister är för något.

2013-05-20 kl. 10:48:08

URL: http://frubabsan.blogg.se
Postat av: Mia Skrifver

Har ingen trädgård i höghus. Så nä, det har jag inte. Kanske ett vägande skäl till att jag inte har nåt emot maskrosor och sånt.

Svar: Ha ha ha, fuskis. ;)

2013-05-20 kl. 15:16:36

URL: http://skrifva.blogspot.fi/
Postat av: Carola

Maskrosor är ganska fina egentligen men de har en tendens att växa på fel ställen. Kirskålen invaderar vår trädgård från grannar som inte har hållt den i schack. Förrän nu. Grrr. Nu måste jag köpa markduk för att kväva den för gräva upp den är lönlöst med rötter som går på en meters djup har jag hört. Ska faktiskt prova att smaka på den nästa gång jag gör en sallad. Då gör den ju någon nytta :-).

Svar: Eller hur. Lite spännande. Ska också prova inom de närmaste. ;)

2013-05-20 kl. 17:44:05

URL: http://carolastromstedt.wordpress.com
Postat av: Kati

Min trädgårdslärare definierade ogräs som det som växer där det inte ska växa. "Så om det kommer upp en orkidé i min maskrosrabatt är det också ogräs", sa han och det där fastnade hos mig, jag tycker det var en kul tanke.

Svar: Bra lärare. För det är ju precis så det är med allt. Allt som hamnat på fel plats passar ju inte in. *Gillar skarpt*

2013-05-20 kl. 23:18:01

URL: http://katarinapersson.com

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback