Jag tänkte avslöja en sak

När vi poängsatte novellerna, bestämde vi att alla som hade betyg 3-5 skulle vidare. De som dessutom hade 2:or och en 4:a skulle bli en 3:a och där med komma med.
Det roliga med juryn och det bästa så här i efterhand var att vi var två kvinnor och två män. Det gjorde att vi hade väldigt olika syn på novellerna. 
Vissa noveller som tilltalade männen tilltalade inte mig alls och tvärtom. Så vårt poängsystem var mycket bra och rättvist.
Alla har ju olika sätt att se på en text, det som passar dig kanske inte passar mig osv. 
Nu tänkte jag avslöja att min novell fick både betyg 2, 3 och 4:a. Så det var på håret att jag kom med.:D
 
Nu är det så, att den här novellen (min novell) är skriven på ett sätt jag ALDRIG annars skriver. Normalt sätt vill jag ha ACTION och DRAMA från första sidan. 
Den här novellen är långsam, sävlig och alldeles underbar... eller tråkig. ;) Beroende på vem som läser den. Det finns givetvis en anledning till att den är det. Den skildrar en gammal kvinnas liv, hur mycket action kan man inbringa i en gammal kvinnas vardag?
Men en sak är säker, slutet är oväntat, dramatiskt och alldeles förfärligt. 
 
Någonstanns har jag läst att en text som många dissar, men lika många hissar är en text väl värd att läsa.
Ta bara boken "En man som heter Ove" - antingen älskar man den, eller så avskyr man den. Och var den ligger på topplistorna behöver vi ju inte gå in på.
 
Hur många gånger har man inte gett bort en bok för att man älskar den och mottagaren har inte ens orkat läsa ut den. Jag tycker det är spännande att alla tycker så olika. 
 
Hur som helst kan ni redan nu sätta upp er på listan om ni vill beställa ett ex av Novellsamlingen som kommer ut i Maj-14. Pris ca 150,- Maila mig eller skriv här på bloggen så sätter jag upp er. (mailadressen finns här på bloggen, vid mitt foto).
Jag kommer prata mer om den fram över.
 
Ikväll står glöggmingel på schemat. :D
 
 
(bilden är lånad)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ha en skön glöggkväll efter allt det där jobbet. Jag är grymt imponerad över att du tog initiativet och att det fixats. Hur bra som helst.

Svar: Tack! Välkommen till min blogg. :)

2013-11-30 kl. 16:51:17
Postat av: Fia Filur

Tycker det är intressant med texter som många antingen gillar eller ogillar. Det betyder ju att de berör och jag skriver hellre en text som berör än en som bara glöms bort.

2013-11-30 kl. 20:10:11

URL: http://www.sofiafritzson.com
Postat av: Fia Filur

Tycker det är intressant med texter som många antingen gillar eller ogillar. Det betyder ju att de berör och jag skriver hellre en text som berör än en som bara glöms bort.

Svar: Exakt. Jag håller med. Att beröra är det man strävar efter. :)

2013-11-30 kl. 20:10:12

URL: http://www.sofiafritzson.com
Postat av: emma

åh här har jag missat nåt! klart jag vill ha ett ex av novellsamlingen! så himla spännande och otroligt kul :) hoppas allt är bra med er allihop! kram

Svar: Kul! Då ska jag skriva upp dig. Allt är bra här. Hur går det i Varberg? Kram

2013-12-13 kl. 17:20:32

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback