Här är tipsen om du ska hålla en föreläsning.

Tack för alla tips om vad jag ska tänka på inför föreläsningen på bokmässan.
 
Mjuka knän är nog inget problem, frågan är om de inte kommer vara aningen för mjuka...
Prata låååååångsamt som i slow motion ska jag göra, så tiden går...
Prata med publiken... Den är lite jobbig, för tänk om de inte svarar. (!) Men det ska jag givetvis göra ändå.
Påminna mig själv om att alla som sitter där har valt att komma.
Att det inte syns att jag är nervös... Det vet jag inte om jag vågar tro på.
Andas lugnt. (lättare sagt än gjort)
Pilla inte med något - har skaffat stödkort att hålla i så händerna har något att göra.
Våga ta pauser och vara tyst.
Planera in konstpauser.
Planera in ett skämt... (tänk om ingen fattar. Dödstyst!)
Bjud på dig själv.
Gör ett tal som inte är exakt den tiden du ska stå, gör utrymme för frågor och ev teknikstrul.
Ta plats på HELA scenen.
Knyt ihop säcken. (är det liksäcken efter jag fallit död ner, så får någon annan kryta ihop den...) 
 
Hur som helst. Tack för alla fantastiska råd. Det ska nog gå bra.
Kul ändå att ingen skrivt något om hållningen, men det är väl meningen att jag ska ha koll på den själv. (inte helt lätt)
 
En nära vän sa "Jenny, du måste köpa snygga skor med höga klackar."
Big No No! Jag som ALLTID har klackar för att kompensera min längd kommer ha lågskor á la barfota...typ. Måste stå stadigt när jag står på scenen och ska jag dessutom gå med mjuka knän... Ja, ni förstår.
 
Talet är snart finslipat och klart. Då ska jag rigga kameran och spela in mig själv (ja, så gör man tydligen) för att se så jag blir bättre och bättre på det jag ska säga. (hoppas minneskortet räcker till)

Sen mina vänner. När jag har övat och kan texten tänkte jag kontakta mitt lokala gym och fråga om jag kan få "föreläsa" för sista grupp-passet för kvällen. (inte idag)
Behöver publik att öva på och dessutom är de redan samlade. De som inte orkar lyssna är frivilliga att gå hem andra kan stretcha eller ligga ner och blunda om de vill. ;) Frågan är om gymmet tycker att det är en bra idé. 
Det återstår att se. 
 
Ses vi på bokmässan?
Den 27 september står jag på Another storys scen kl 10... och pratar i 20 min (!!)
 
Ni som inte kan komma till bokmässan och vill ha en bok. Boka den här. :D

 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mia Skrifver

Kan ge dig ett tips till. Om du blir nervös, det är okej att titta ner, alltså bort från publiken också och liksom ge sken av att kolla vad det är man ska säga på de där stödlapparna eller så. Det är ett bra sätt att hinna andas - för det behöver man också göra. Andas.

Svar: Tack för ditt tips. Vill verkligen att det ska bli bra. Men det är inte samma sak att öva hemma (ensam) som att ha publik... Jag ska tänka på ditt tips! :D

2014-08-29 kl. 07:25:43

URL: http://skrifva.blogspot.fi
Postat av: Ann

Vilka underbara tips Jenny :)
Du kommer att klara det här galant.
Kram Ann

Svar: Tack! Gissa om jag ska öva. :D

2014-08-29 kl. 10:08:30

URL: http://habowoodfruar.wordpress.com
Postat av: Charlotte C

Jag hade helt missat att du skulle prata på bokmässan! Vad kul! Hoppas jag hinner fram till kl 10 (reser från Malmö) så att jag inte missar dig!

Svar: Välkommen till min blogg och hoppas vi ses på bokmässan. Du kanske vet att jag har release kl 15-17 på lördagen (27 sept) monter A04:58. Välkommen dit om du vill. 😊

2014-09-15 kl. 18:59:40

URL: http://www.charlottecederlund.se

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback