Max 2,5 cm

Att skicka manus är inte det enklaste. Mina manushögar är 3 cm respektive 3,5 cm höga. Detta innebär massor. Det visste jag inte förut, men nu vis av erfarenhet vet jag bättre.
 
Ett stort "fel" jag gjorde var bland annat att jag skickade två manus i ett och samma brev. Alltså en hög papper på 6,5 cm. Det skickas då som paket.  Paketet i sin tur lämnas på postens utlämningsställe och måste också hämtas av personen/företaget som ska läsa manuset.
Det är allmänt känt att inget företag går till posten för att lösa ut ditt manus... så.... 
 
Den stora manushögen kom i retur. Så där ja. Börja om från början. Nu ska jag dela upp mina manus, som är indelade i del 1,2 och 3, vilket gör det enklare. Åka till affären och köpa stora kuvert och helt enkelt skicka om dem.
 
Varför jag skickade som paket? 
Jag trodde att paketen blev utkörda, vilket de förvisso blev. Men eftersom personen som körde ut dem inte behagade sig att ringa till kontaktpersonen jag lämnat mobilnummer till och inte heller använde portkoden. Blev det så att paketet hamnade på utlämningsstället och budet skrev av jobbet med att de inte hade någon portkod. (!!!) Trots att de bad mig ta redan på den. (!!)
 
Så nu vet ni vad jag gör idag. Klistrar frimärken och postar brev. 
För att kunna skicka manus som vanligt brev får det MAX vara 2,5 cm högt annars går det inte in i den gula brevlådan och anses då vara ett paket. (Alltså, det är inte bara vikten som avgör)
 
Dessutom ilar jag som en iller mellan tre olika utvecklingssamtal på skolan. 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mia Skrifver

Det är en egen liten vetenskapsgren att posta sitt manus. Tacka vet jag att få skicka elektroniskt. Då är printadet nån annans problem. Och postandet som bortblåst.

Svar: Jag håller med. Föredrar e-post. Men nu var det tvunget och vem vet... Det kanske lönar sig. 😉

2014-01-21 kl. 12:10:38

URL: http://skrifva.blogspot.fi
Postat av: Katarina

Det där med 2,5 centimeter var något nytt. Jag har aldrig haft problemet att manuset inte kommit fram, inte sedan mitt allra första manus, men det är för att jag inte skickar dem med posten. Mina bibbor skulle ju ha stoppats direkt! :D Jag håller med Mia, tacka vet jag förlag som tar emot via mail. Helst ska de också skicka ett litet (gärna automatiserat, det spelar ingen roll) svarsmail att de mottagit det, så man kan känna sig lugn och slippa bekymra sig över att det har dumpit ner i fel inkorg...

Svar: Det här med 2,5 cm fick jag lära mig på postens in/ utlämningsställe. Öppningen på de gula lådorna är anpassade för brev som är Max 2,5 cm höga... Annars blir det paket. Skickade ett manus i tre olika brev idag... Rörigt. Men jag skrev utanpå breven manus 1 del 1 osv. 😉

2014-01-21 kl. 14:04:04

URL: http://www.katarinapersson.com
Postat av: Eva-Lisa

Oj, men det är ju inte så mycket att göra åt. Nu vet du till nästa gång. Och kolla upp vilka som tar emot manus elektroniskt också. Det besparar ju en massa besvär och fler och fler förlag har börjat öppna för den möjligheten.

Svar: Ja. Du har rätt. Jag har skickat många elektroniska också. :) Vilket jag föredrar.

2014-01-21 kl. 18:38:59

URL: http://dezmin.wordpress.com

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback