Nytänkande - eller in i fållan.

Det här är ett intressant ämne som aldrig tycks få något ordentligt svar.
Förlagen och bibliotekstjänst vill ha någonting nytt, fräscht och nytänkande. Ändå vågar förlagen bara ge ut traditionella texter, eftersom det vet att läsarna förväntar sig det och att det säljer. (!!)

Att vi då får höra i en recension (BTJ) av #Älskanoveller att "Berättarstilen i de flesta novellerna är traditionell; det är svårt att hitta någonting nyskapande." ( i lätt nedlåtande ton) Är på gränsen till skrattretande.

Borde det inte vara utomordentligt bra att vi håller oss inom ramarna för vad som är en novell? Speciellt som antologin är skriven av många debutanter. (!!)
 
Hur kommer det sig, att alla skrivarkurser jag hittills gått kämpat som djur för att dra in oss i fållan. 
   "Håller er innan för ramen. Där kan ni vara kreativa!"

Yeah right... Vad då döda kreativiteten...Hur var det med nyskapande?
 
Kan ärligt säga att det var just av den anledningen som jag hoppade av författarlinjen. De flesta av mina kurskollegor fortsatte termin två. Jag gick inte klart hela termin ett. Blev sjukt provocerad av att vingklippas.
 
Trots att jag är emot att "fållas in", inser jag när jag redigerar att jag blivit mer vingklippt än jag vill erkänna. Regler sitter som gjutna i huvudet och är svåra att ta sig loss ifrån.
 
Till er som skriver. Skriv från hjärtat och hitta en vinkel som är annorlunda. Då kanske du kan ses som nyskapande även om du följer systemets alla regler.
 
För övrigt är jag glad för recensionen, det var bara den lilla detaljen som blivit en klyscha som ingen kan ta sig runt som störde mig smått.
 
Vill också passa på att tacka alla er som läst #Älskanoveller och skickat lovord till oss om boken. Det värmer och vi kommer fortsätta att skriva traditionella noveller till uppföljaren, som kommer ut i Maj 2015. ;)
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mia Skrifver

Jag tänker mig att alla regler och system är till för att brytas, men att man måste kunna dem först innan man faktiskt bryter mot dem. Men håller med dig, man ska inte rätta in sig i system om det inte råkar passa det man skriver.

Svar: Där satte du huvudet på spiken. Precis så! :)

2014-07-18 kl. 13:51:28

URL: http://skrifva.blogspot.fi
Postat av: Anna

Håller med om allt du skriver :-)

Svar: Tack! ;)

2014-07-21 kl. 23:11:59

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback