Så marknadsför du dina böcker

Många säger att jag är en jäkel på marknadsföring och visst, jag tycker att det är kul. Därmed inte sagt att det är lätt. 
Det som däremot är lätt är att tex sprida en bild på socialamedier, kanske lotta ut en bok som jag gjorde här om dagen (insikter), eller passa på att kopiera in texten om man får en recension eller några snälla ord om boken och i samma veva lägga upp en bild på den. Det är enkelt och effektivt. 
Folk ser boken, känner igen den och blir nyfikna på innehållet. 
 
Den bästa reklamen är den som kommer från läsarna själva. Eftersom den är ett kvitto på att någon utanför förlaget också tycker att boken är värd att läsas.

Det svåra är att gå in i en butik och be dem ta in boken/böckerna. Det är nästan så man får bestämma innan man går vad man ska säga, så det inte blir konstigt. Jag har ännu inte fått chansen för butikerna jag vill sälja in böckerna till har bara haft sommarpersonal. 
Men snart så... Gulp! 
Det man måste komma ihåg när man ska ställa den där frågan om de vill ta in böckerna, är att man måste våga chansa. Det värsta som kan hända är att de säger nej. Inget värre än så.

Inför mitt boksläpp till hösten har jag varit och tagit författarporträtt och beställt visitkort. I varje bok jag nu säljer stoppar jag in ett visitkort, men adressen till min blogg, min fb sida och min smyckessida.
Jag funderar även på att köpa såna där klistermärken som man kan sätta på bilens bakruta med namnet på boken och beställa iphoneskal med bokomslag. Just att ha sitt bokomslag på ett iphoneskal är en mycket bra strategi eftersom mobilen alltid är med och syns överallt. Folk blir nyfikna och frågar.
 
Som de flesta av er vet marknadsför jag mitt skrivande och mina böcker på en fb sida också. www.facebook.com/forfattardrommar, där har jag direktkontakt med vänner, bekanta och okända som är nyfikna på mig och mitt skrivande. De får all infomation om mina projekt, mina böcker och om hur det går i min skrivprocess.
Dessutom drar jag mig inte för att kontakta lokalpress. Våga chansa! Jag har fått oerhört bra respons. Har redan varit i två olika tidningar, tredje kommer ut i september. Har även varit i radio tre gånger och har ett program inbokat till hösten när romanen kommer ut. Det gäller att synas och höras för att sälja. Så är det bara.
 
Vill ni ha fler tips på hur man kan marknadsföra sig som författare så lyssna på det här:
 
Petra Ariton har blivit intervjuad av Nina Jansdotter om hur viktigt det är att man marknadsför sina böcker som författare.
https://www.facebook.com/aritonforlag?fref=ts
 
Bara idag sålde jag den här högen. :D Har några kvar om någon vill ha skön sommarläsning. En novell mellan badtillfällena eller varför inte en novell till kaffet.
 
 

Kommentarer
Postat av: Anna

Bra tips! Det är inte lätt att marknadsföra sig själv, alltid lättare att prata gott om andra och deras böcker. Typiskt svenskt, antar jag. Och så får man inte ta ett nej i tex en bokaffär personligt. Och så får man hoppas att ens vänner står ut med en när man tjatar om sina böcker ;-)

Svar: Ja precis. Typiskt svenskt. Men visst krävs det mod, massor av mod. De som inte står ut får väl blockera en. 😉 Det fattas lite text i ditt inlägg men jag tror jag vet vad du tänkte skriva.

2014-07-14 kl. 21:02:43

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback