Nålen i höstacken

Inte idag heller. Nix pix. Fick minsann inte veta något idag heller. Det är en tjurig gammal dam jag har att göra med.
 
Hur som helst har jag haft ett bra skrivpass precis. Tänkte berätta lite om min nya strategi mot förlagen.
 
Alla ni som skriver vet att förlagen alltid "bara" vill ha hela färdiga manus.
Alla vi som skickar hela färdiga manus blir givetvis en del i mängden. Den stora svårarbetade massan. En nobody i ett rum fullt av manushögar. Kan tänka mig hur en förläggare känner när staplar av olästa manus tar upp all tänkbar golvyta. "Hur ska jag hitta nålen i höstacken?"
 
Min nya strategi har varit att skicka ut en bra presentation av mitt senaste manus, där jag bett förlagen återkomma OM de vill läsa hela mitt manus. Inte mindre än sju förlag (av 12) har återkommit och jag har gladerligen skickat in hela mitt manus till dem. I hopp om att den första presentationen har väckt intresse för just mitt manus.
Därmed inte sagt att det blir något kontrakt, men det känns i alla fall som att manuset för första gången får en ärlig chans att läsas. Igenom. Och inte bara "bläddras" i...
Om si så där 3-6 månader lär jag bli varse om det gick vägen eller inte.
 
Fram tills dess skriver jag på mitt nya manus och springer på releasefester. Ikväll är det dags för Marions bok Frostbiten att se dagens ljus. Tyvärr (om jag får säga det) skriver hon skräck och kommer således skrämma skiten ut mig. Jag är otroligt lättskrämd, men jag ska köpa boken och våga läsa den.
 
Innan dess ska jag hinna med dagens långpromenad, duscha, snygga till mig, laga middag och lämna kidzen på gymnastikträningen. 
Så, vad har ni gjort idag? 

Kommentarer
Postat av: Carola

Det var ingen dum strategi att skicka en superbra presentation till förlagen och erbjuda manuset i sin helhet om de är intresserade. Spar papper och pengar för din del som slipper skicka in en manusbunt i onödan. Nu måste måste måste det bli din tur!!! Härligt att hela sju förlag visat intresse :-)!

Svar: Tack! Jag hoppas du har rätt. Och visst, jag är överväldigad att så många vill ta del av manuset. :)

2014-03-26 kl. 11:25:55

URL: http://carolastromstedt.wordpress.com
Postat av: Mia Skrifver

Bra idé. Och hoppas att den fungerar!

Svar: Det hoppas jag också. :)

2014-03-26 kl. 13:47:03

URL: http://skrifva.blogspot.fi

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback