Vad händer efter midnatt?

Det kan jag berätta, för nu har jag varit uppe flera nätter i rad.
I natt regnar det, resten av huset sover och jag sitter vid skrivbordet och tänker jobba med mitt manus. Gick och la mig som vanligt runt 23. Trött och säker på att "I natt kommer jag få sova."
   Kl 00:30 klev jag ur sängen. 
Jag ger upp kampen om att vända tillbaka dygnet. 
   Så vad händer då efter midnatt?
Det enda som händer är att jag kommer sitta här och jobba tills ögonen går i kors. Det kan röra sig om en timme till gryning. Vi får se. Kanske händer det att jag gör en kopp te också, men det beror lite på. Mer än så händer inte.
   Utanför ligger gatan svart och öde. Blöt och ensam. Grannarnas fönster gapar mörka. Förutom i ett av husen, där lyser det i tvättstugan. Inte en bil i vårt samhälle. Inte ett ljud. Allt är knäpptyst. Däremot kommer
 nattbussen var trettionde minut. Mer spännande än så blir det inte.
   Antar att det är därför man är ämnad att sova på natten. Det finns liksom inget att göra, förutom att just sova... Eller redigera text förstås.
   Fördelen med nattarbete är att jag får jobba ostört. 
 
Bilden är lånad Fotograf: Sandra Lilja
 
Här på landet lyser som sagt bara grannens tvättstuga...

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback