Det här med att ta sig tid till det man gillar att göra.

Det är precis som med träning. Man måste öva upp ett visst flow innan man självmant skapar tid till det.

När man är otränad tar det nästan två veckor av konternuelig motion av olika slag innan kroppen själv vill ut och motionera.
Samma är det med skrivandet. Skriver man sällan har man sämre flow, man sorterar hellre tvätt än sätter sig vid datorn. Skriver man lite varje dag ökar lusten att skriva, dramaturgin faller på plats och orden kommer lättare.  
Därför försöker jag skriva lite varje dag och motionera. Bättre med superkorta pass än inget alls.
 
Så till dig som anser att du inte har tid till det du verkligen vill göra ... Tid finns. Se bara till att få in en rutin, sen kommer mer tid att frigöras än du kan tänka dig. 

Lycka till!
 
 

Kommentarer
Postat av: Katarina Persson

Bra skrivet! Ingen har mer eller mindre tid än någon annan, det är hur vi använder den som är skillnaden. Och även det om att skrivlusten kommer av att skriva regelbundet! Så sant!

Svar: Visst är det så. Jag märker så fort jag börjar "slarva" med mina pass att jag kommer längre och längre från skrivandet. Gäller att vara enträgen då når man sina mål.

2015-07-23 kl. 17:56:33

URL: http://https://www.facebook.com/perssonkateri
Postat av: Madeleine

Hej!
Jag skriver själv på en roman, min första någonsin. Det är inte allt för lätt, men som du skriver ju oftare man skriver desto lättare blir det.

Om man tänker att en bok har ca 300 sidor. Ungefär hur många sidor är det i word? När du har skrivit färdigt, hur många tecken med blankslag brukar du hamna på?

Så svårt att veta när man aldrig har skrivit tidigare.

Lycka till med din nya bok =)
Mvh Madeleine

Svar: Hej! Vad kul att du hittat till min blogg. Jag har lite semesterfeeling på den nu, där av det sena svaret. När jag skriver brukar jag ha som mål att landa runt 70 000 ord. Då har du en bok på ca 250 sidor.
Kul att du skriver och att det är din första bok. Vad handlar den om?

Tack för pepp om min nya bok. Den kommer ut till våren -16. Längtar!

2015-07-24 kl. 20:54:24
Postat av: Madeleine

Okej, jag har skrivit 34 000, då har jag en bit kvar ;) Det är svårt att veta när man aldrig har skrivit tidigare.
Det handlar om en kvinna som är väldigt orolig för sin framtid då hennes företag inte går särskilt bra. Hon behöver få fram snabba pengar och kommer då på en ny affärsidé som dock inte är helt i enlighet med lagen.
Haha svårt att göra en sammanfattning när man inte vill avslöja för mycket. Men den klassas nog som en dramakomedi.

Spännande. Då ska jag hålla utkik efter den till våren.

Svar: Låter spännande. :) Lycka till med ditt skrivande. Hör av dig när boken är ute. :D

2015-07-26 kl. 13:41:29

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback