Vad tilltalar dig som läsare?

Det där med omslag. Det är inga lätta saker. Nu funderar jag mycket kring hur nya bokomslaget ska se ut (till boken som kommer till våren-16)
Idag efter jobbet gick jag in på pocket shopen och tittade på alla deras böcker. Fördelen där är att alla böcker är frontade.
Ville insupa inspiration, men fick inte känslan jag sökte. 

Igår kväll däremot surfade jag på omslag och tro det eller ej, men den boken som fick mig mest på fall var en engelsk grammatikbok. :) 
 
Egentligen borde jag läsa igenom manuset igen för att hitta en scen som kan bli föremål för omslaget. Så som jag gjorde med I ditt kvarter. 

Det här är en scen i boken.
 
Saken är bara att den nya berättelsen inte är lika tydlig i sitt uttryck som just den här berättelsen är. Jag har en pytteliten idé, men det ska också vara något som tilltalar andra, inte bara mig. Hur tänker ni kring omslag?
Vad är viktigt för dig som läsare när du väljer en bok? Och vad är viktigt för dig som författare att få med?

Vet att vissa av mina författarvänner låter omslagsdesignern helt bestämma själva efter att de läst boken.
Jag vill helst av allt bestämma helt själv. Precis som jag gjorde med I ditt kvarter. 
Har fått väldigt mycket beröm för omslaget och det glädjer mig mycket. 
Det är så skönt när den konstnärliga friheten får en chans att blomma ut. Vill verkligen ta tillfället i akt att även designa nästa omslag eftersom jag får det om jag vill.
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Gillar fotografiska bilder inte tecknade. Köper böcker som har en intressant framsida oftast pga att jag inte läser texten på baksidan om inte omslaget tilltalar mig.

Svar: Precis! Omslaget är A och O för att någon ens ska plocka upp boken och läsa baksidan. Gillar inte heller tecknade omslag.

2015-07-14 kl. 19:56:08

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback