Beslutet

I samma stund man beslutar sig - rör sig ödet.
Det är något jag är helt övertygad om.
Ni vet när man bestämt sig för att köpa en viss bil, då plötsligt ser man den bilmodellen överallt. Eller när man är gravid, överallt springer man på gravida par.
Det är som att sinnet och synen skärps just för att leda en mot målet man har.

Som när man går ut i skogen till exempel. Om man går dit för att jogga ser man inga svampar, men om man går dit för att leta svamp så är siktet inställt på det och då hittar man det man letar efter.
 
När jag beslutade mig för att bli författare hände många saker som på något sätt var kopplade till varandra och som gjorde att jag fick både tid och råd att skriva. Dessutom fick det mig att hitta skrivarkurser jag innan aldrig tänkt på.
Skrivarkurser, bokmässor och förlagsvärldar blev snabbt en del av vardagen, samtidigt som releasefester för andra författare hopade sig över mig. Innan visste jag inte ens att författare firade sina böcker med releasefest. Innan jag visste ordet av stod jag på en scen på bokmässan och pratade om min debutroman.


För ca 4 år sedan läste jag boken "Att skriva" En bok om skrivkonsten. S. King som skrivit boken sa till sin fru.
- Älskling, ge mig 5 år så lovar jag att vi snart kan leva på mina böcker.
Strax efter jag läst ut boken sa jag samma sak till min sambo. "Om 5 år älskling..."
Snart har dessa fem år gått.

Om någon sagt till mig år 2011 när jag började skriva på allvar att det knappt går att bli utgiven, att jag skulle ha 5 hela bokmanus och ett sjätte nästan färdigt manus i bagaget 2016 utan att egentligen ha kommit någon vart, då kanske jag hade gett upp.

Jag ska inte säga att jag inte kommit någon vart för en bok är utgiven, den har sålt bra och jag har fått otroligt mycket fin feedback på den. Jag har lärt mig massor de här åren, både postiva- och negativa saker om branschen. Men också om skrivkonsten.  
Jag har fått många refuseringsbrev men också antagningsbrev. Jag gått på grund ihop med förlag och jag har hämtat nya krafter och arbetat om material och skickat in igen.

 
Jag har fått personliga omdömen från stora förlag som tror på min text. Jag har kommit långt trots att det känns som att det står still.
Men som jag skrev: Jag är säker på att ödet rör sig i samma stund man beslutar sig.
Och mitt beslut är taget och som det står här ovanför "best things in life are worth the wait."
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback