Det finns mycket att fira i livet.

 
Nästan hela härliga gänget utanför restaurang Under kastanjen i Gamla stan. Novellister hela bunten. Vacker bakgrund blev det också.
 
Mitt liv kretsar mycket kring skrivandet, redigeringen, förlagen och väntan på svar.
Den här veckan började inte helt bra med två refuseringsbrev och jag tänkte "Nä, inte en skitvecka nu."

Men jag kan helt ärligt säga att det här en av de bästa veckorna på evigheters evighet. Jag har tagit beslut som burit frukt. Jag har fått svar från förlag som är intresserade, jag har fått ett avtal att gå i lås, jag har haft releasefest för #Älskanoveller och det bästa av allt...

Måste nog ta det här från början. Här kommer en kort backstory.
* För 5 år sedan fick jag diagnosen fibromyalgi (kronisk värk i hela kroppen)
* Proverna jag tog visade många dåliga värden. Bland annat högt levervärde. Läkaren frågade om jag drack mycket alkohol. Jag dricker knappt på midsommar och nyårsafton så svaret var absolut inte. 
* Det finns 18 punkter på kroppen som testas för smärtgräns och samtliga dessa värden låg under 100. (En fullt frisk utan värk ligger på 400)

Så nu till det jag ska berätta. För ca 5 månader sen hade jag sån värk att jag bokade ett nytt besök hos smärtkliniken för att jag ville utreda varför jag var så mycket sämre och vad jag kan göra för att bli bättre. När man går på utredningar får man fylla i papper med frågor om hur kroppen mår, var värken sitter och så vidare.
Jag skickade in dem och det gick ett par månader till innan jag fick komma på läkarbesök.
Till saken hör att jag bestämde mig för att ha godisuppehåll. Har helt ärligt varit megaberoende av godis sen jag var typ 13 år. Skojar inte. Det är sant. Har ätit godis varje dag sen dess. Varje dag! Inga stora mängder men jag har matat kroppen med godis 365 dagar om året.

Hur som helst. När jag då kom till smärtkliniken hade jag haft godisuppehåll i ca 80 dagar. Läkaren frågade givetvis hur jag mår och jag säger att jag mår bättre än någonsin (till skillnad mot vad det stod i pappret han hade framför sig) Jag berättade om mitt godisuppehåll och det blev dags för provtagning.

Nu i veckan var jag tillbaka på kliniken och gjorde även testet på de 18 punkterna på kroppen som testas för fibro.
Som jag skrev så hade jag under 100 på alla förra gången för fem år sedan. Nu låg alla mellan 130-200. Jätteskillnad! Visst jag har fortfarande värk men betydligt mindre. Dessutom visade det sig att alla mina värden var perfekta. Så även levervärdena. :)

Vid nästa besök ska vi göra en värmekameraundersökning. De fotar kroppen och kan på så vis se var i kroppen värken sitter. Ska bli sjukt spännande att jämföra dessa bilder med varandra. För det kommer vara stor skillnad. 

Till alla er med värk i kroppen. Sluta ät godis! Jag har inte uteslutit socker i maten. Kanske blir det nästa steg, men bara genom att sluta äta godiset som jag annars åt dagligen har jag blivit så mycket bättre.
Verkligen värt att testa för er som lider av värk även för er som lider av huvudvärk (jag har haft väldiga problem med huvudvärk de sista 20 åren). Socker är ett gift, det visste vi eller hur...? Men det är just det att man ska sluta.

Jag säger inte att jag har slutat, jag säger att jag har uppehåll. Enbart för att lura hjärnan. Blir det ett förbud så blir det svårare. I början ersatte jag godiset med bananer eller kokosflarn från Smileing (finns på hemköp vid chipsen. Naturell ska det vara, den med havssalt går inte att äta)
Jag har unnat mig muffins, tårtor, glass och sånt. Enbart för att det är så sällan man äter det och då har det fått vara okej. 

Men faktum kvarstår. Mitt sockersug är borta. Värken betydligt mindre och jag känner mig allmänt friskare i hela kroppen.

Dela det här inlägget om du känner någon som brukar äta godis och ofta har värk i kroppen eller huvudvärk. Kan det hjälpa någon så är det värt det. Nästa vecka firar jag 100 dagar utan godis.

Här kommer bilder från releasen och det finns fler på min författarsida på fb www.facebook.com/forfattardrommar
 

Den obligatoriska egobilden. Ha ha ha.


 
Vår fina bok #Älskanoveller - 30 nyanser av Saknad!
 
 
Passar på att fira många goda saker den här veckan. 

Har ni inte sett sockerfilmen som finns på svtplay så gör det. Den killen får dåliga levervärden av sockret han äter under filmens gång.

Må gott och hör av er om ni sparkar ut sockerdjävulen. Jag vill veta hur det går för er. 
 

Kommentarer
Postat av: Emmelie

Helt fantastiskt Jenny! Jag har ingen värk men ska ändå ta ett uppehåll med socker, för att se hur kroppen mår.
Tack för i fredags, alltid kul att ses!

Svar: Tack! Ja, visst är det fantastiskt. Du gör rätt i att göra uppehåll för att prova.
Jag har blivit mer stabil i humöret också. Du vet när man får en sockerdipp, då är man inte särskilt trevlig. Arg eller mega trött och orkeslös. Tack själv. Säger som du. Alltid lika kul. Jag missade din signatur i mina böcker. 😳😔

2016-06-05 kl. 10:13:36

URL: http://emmeliehardenborg.wordpress.com

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback