Hur ser din hjärngympa ut?


Bilden är lånad

Alla pratar om träning. Det ska svettas, byggas muskler och förbättra konditionen. 
Cykling, löpträning, styrketräning, simning och what ever. 

Men hur ser din hjärngympa ut?
Hur hjälper du din hjärna att må bra?

Jag får ofta höra att jag är en glädjespridare och det tror jag framförallt beror på att jag försöker se och hitta lösningar på sånt som är mindre kul att göra. Att hitta alternativ till hur det kan bli roligare. 

Alla har dagar, veckor kanske år av olust   att jobba med. 
Tar du till något knep när pessimisten kryper in under huden och bara vill lägga sig ner på soffan och stirra upp i taket?

Mitt bästa knep är att lyssna på framgångsrika personer. Nu finns en uppsjö av bra föreläsare på nätet. 
Trots att jag inte är det minsta intresserad av sport lyssnar jag mer än gärna på idrottsmän och kvinnor som kommit långt i karriären. 
Först och främst för att de har gått genom toppar och dalar för att nå sina mål. Att hitta gnistan och välja glädjen i det man gör är dom experter på. 
En annan bra talare som jag ofta återvänder till heter Olof Röhlander. ( ibland tvingar jag vänner att lyssna på honom) :)

Är pessimisten allt för trögstartad brukar den få härja fritt ett par timmar, någon dag eller två. Beroende på hur envis den är. 
Men aldrig eller mycket sällan på jobbet.  Och detta beror givetvis på att jag inte tycker att en pessimist har på jobbet att göra. (Inte min pessimist i alla fall)
Det kanske låter hårt, men en pessimist kan dra ner en hel grupp och vem går hem med ett leende på läpparna då efter 8 timmar?

Om jag inte varit på jobbet på ett par dagar ( jobbar på olika adresser) så brukar jag få höra:
 - Vad kul att du är tillbaka. Det är mycket roligare när du är här.
Eller:
- Var har du varit? Vi har saknat dig!

Gissa om dessa ord får mig att flyga och bli ännu gladare och således sprida ännu mer positivenergi till mina medarbetare. 

Att skratta minskar stressnivån i kroppen under hela 40 minuter. Visste ni det?

Ett annat sätt att träna hjärnan på som jag också använder mig av emellanåt är att lyssna på olika former av meditation och träna tillsammans med uppläsaren. Här hittar jag kraften att låta hjärnan vila helt och hållet. 

Hur ser din hjärngympa ut? 


Bilden är lånad

Har du inget träningsschema för hjärnan kan det vara bra att sätta upp en. Mentalträning ger dig styrka att orka med ditt arbete, ditt privatliv och att nå dina mål. 

Trevlig helg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback