En bok vs en läsplatta

Jag gillar känslan av att hålla en bok, att vända och virda på den. Känna tjockleken och väga den i handen. Att läsa på den blanka baksidan och lockas av den fina framsidan.
Jag gillar känslan av att öppna en ny bok, när pärmen spänner och ingen har öppnat den före mig. Det känns lyxigt och spännande. Jag tycker om att vända bladen och känna lukten från pappret och bläcket. Jag tycker om att överraskas av den perfekta storleken på texten, lika mycket som jag förundras över den ibland pyttelilla texten.
 
Jag tycker om att hålla i läsplattan,gillar att kunna välja teckenstorlek själv. Jag tycker mindre om allt det färglösa. (beror givetvis på vilken läsplatta man har). Jag gillar att jag kan bära runt på ett helt bibliotek utav böcker utan att få ont i axeln. Jag tycker inte om baksidan på min läsplatta som är gjort av metall, vilket gör den iskall att hålla i. Tycker inte om att "råka" bläddra för att jag kommer åt en knapp.
Gillar skarpt att jag inte behöver åka till biblioteket. Efter bara några knapptryckningar finns boken i min läsplatta. Däremot ska jag köpa ett fodral till min platta, så jag slipper känna den kalla baksidan.
 
Inser när jag skriver listan här att jag gillar dem lika mycket, fast på helt olika sätt.
Vad tycker ni om "En bok vs läsplatta"
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Fia Filur

Håller med dig om mycket! Jag gillar att titta på och hålla i fysiska böcker, de har ofta fina omslag och ser nya och blanka och fina ut. Men när det gäller läsvänlighet och tillgänglighet så vinner läsplatta. Det är så mycket lättare att klicka hem en bok från bibblan, det är så mycket smidigare att läsa utan att behöva läslampa och att hålla i en tjock bok, och man slipper pytteliten text i tex pocket. Just nu i mitt liv passar e-boken bättre helt enkelt, men jag gillar ändå fysiska böcker väldigt mycket.

2013-01-21 kl. 20:37:18

URL: http://www.sofiafritzson.com
Postat av: Anneli

Jag gillar fortfarande pappersböcker bäst, de ger en genuin härlig känsla. Samtidigt har läsplattan en massa fördelar som man säkert kommer att uppskatta med tiden.

Svar: Håller med om att de sprider en skön känsla som en läsplatta aldrig kan göra. ;) Läsplattan är nog perfekt när man bli gammal och får dålig syn och inga glasögon hjälper. Då kan du kan välja textstorlek i plattan.

2013-01-21 kl. 23:03:18

URL: http://Tryingtofollowmydreams.blogspot.se
Postat av: Kati

Jag föredrar pappersböcker, men för mig är det inte en fråga om antingen eller. Jag läser bägge sorterna vid olika tillfällen. E-böckerna är bra att ha när jag sitter på tunnelbanan på morgonen, då har jag oftast inte lust med romaner utan passar på att läsa lite handböcker om skrivandet som jag laddat ner, men inget slår att krypa ner i soffan när dagen är slut med en härlig bok. Eller att läsa den på hotellsängen under semestern. Eller att ge ut den själv. jag tror aldrig man får samma känsla av att se sin egen bok som e-boksfil som av att hålla i den, med omslag och allt. Pappersböcker rules och jag tror aldrig att de kommer att försvinna eller att e-böckerna på något vis kommer att ta över. och det är väl heller inte avsikten. Utan som ett komplement till vanliga böcker.

Svar: Jag tror inte heller att E-böckerna kommer ta över. Utan som du säger att det blir ett komplement till varandra. Visst är det en speciell känsla att njuta av en riktig bok. Idag åker dock läsplattan ner i väskan, ska åka en hel del tåg idag. Så det blir perfekt!

2013-01-21 kl. 23:12:23

URL: http://katarinapersson.com
Postat av: Mia Skrifver

Har mest läst e-böcker via dator, då har det oftast handlat om att kolla grejer som bara finns i dem, dvs. har egentligen inte ägnat mig så värst mycket åt e-böcker. Men det handlar mest om att jag velat hit och dit med vilken läsplatta jag klarar mig med (och sen då att såna kostar pengar förstås). Däremot håller jag med Kati, föredrar pappersböcker och att läsa dem här och där och att sen få hålla i sin egen, DET blir grejer det. Förresten tycker jag också om att se andra läsa pappersböcker för då kan man tjuvkika vad de läser.

Svar: Där har du en poäng! Det är alltid kul att se vad andra läser. Och jag vill också hålla in min egna bok så småning om.

2013-01-22 kl. 07:37:00

URL: http://skrifva.blogspot.fi/

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback