Författare

När anser ni att man får kalla sig författare? Är det först när en bok blivit utgiven?
Jag har surfat runt lite idag och läst på olika ställen att vissa tycker att man ska ha gett ut minst en bok och helst med ett förlag i ryggen.
Vissa andra tycker inte det spelar någon roll om det är med förlag eller egenutgivet, bara det är utgivet.
Vissa tycker att man får bestämma det själv, utgivet eller inte.
Vad tycker ni?

Är det mer värt för att man har ett förlag och förlagsfolk bakom ett manus?

Att "författa" betyder som bekant "skriva" och "författande" är en synonym till "sammanställning".
Eftersom jag skriver bokmanus och har skrivit klart ett bokmanus (dock väntar en del ändringar i det ;).) Tar jag mig friheten att kalla mig författare. (like it or not)
Min gräns går vid att man har skrivit ett bokmanus, (alt diktsamling eller liknande) utgivet eller inte. Det är ju författande jag ägnat mig åt.
Och vem bestämmer om man får titulera sig eller inte?

Kommentarer
Postat av: Lee Destino

Helt rätt. Jag tycker också att det är upp till var och en att avgöra. Ska man hårdra det tror jag att riktlinjen är när man skrivit två böcker (i alla fall är det först då man kan ansöka om att få bli medlem i författarförbundet), men då spelar det ingen roll om du är egenutgivare, eller har ett förlag i ryggen. Bara de godkänner dina böcker.
Hur som helst tycker jag att du absolut kan kalla dig författare, för du har ju faktiskt författat ett helt alster :-)

Svar: Eller hur! :D Jag läste i tidningen Skriva att man kan marknadsföra sin bok på FB med en egen sida. (inte den vanliga fb sidan)Tänkte göra det. Men det dröjer innan det blir klart. Har lite jag måste fixa med först. Du en solklar författare med 2 utgivna och en till på G. Så coolt! :D

2013-01-02 kl. 11:57:59

URL: http://hcromance.wordpress.com
Postat av: Lee Destino

Jo, man kan göra en egen sida på Fb, så kör på det. En del gör egna hemsidor till sina böcker också. Och nu för tiden finns det ju ganska enkla mallar man kan använda.
Jag ser mycket fram emot din bok! :-)

Svar: Tack! Istället för att skriva kom jag igång med att fixa med min fb sida. Ska lägga upp ett ljudklipp här och länka till den. Lyckades inte alls ladda upp den direkt på min fb sida. Får se om jag minns hur man lägger upp den här! ;)

2013-01-02 kl. 13:12:52

URL: http://hcromance.wordpress.com
Postat av: Carola

Känns det rätt för dig ska du definitivt kalla dig författare. Själv är jag inte där än :). Är än så länge mest systemförvaltare :p. En dag kanske jag vågar mig över tröskeln?

Svar: Klart du vågar! :D

2013-01-02 kl. 14:26:18

URL: http://carolastromstedt.wordpress.com

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback