Ensam har jag seglat i ett badkar över atlanten... två gånger!

Nu sitter jag här. Redo för andra redigeringsrundan med mina testläsares åsikter i bakhuvudet.
Hade hoppats på att sitta ute på altanen, men det är galet kallt idag. ( -10 Burr!)
Huset kryllar av ungar och jag har grottat in mig i skrivarlyan. Tur att jag har den.
 
Tänkte börja passet med att påminna mig lite om S Kings väl valda ord.
Så nu är det dags för några russin igen.
 
* Om du skrivit en roman, tillbringat veckor och månader med att foga ord till ord, är du skyldig både dig själv boken att luta dig tillbaka när du är klar och ställa dig frågan, varför du överhuvudtaget brytt dig. Varför du har lagt ner all denna tid, varför var det så viktigt. Vad handlar romanen om?
 
* Alla böcker handlar om någonting. Din uppgift är att fastsälla vilket `någonting´ just din bok handlar om.
 
* När du väl satt din bok på pränt måste du tänka igenom vad den egentligen betyder och berika de följade omarbetningarna med det du kommit fram till. Allt annat vore att snuva din bok (och läsaren) på de visioner som får varje berättelse du skriver att vara just din och ingen annans.
 
* Att skriva skönlitteratur, i synnerhet en längre bok kan vara ett svårt och ensamt jobb, som att ta sig över atlanten i ett badkar.
 
* Om du hittar stora luckor vid redigeringen är det "absolut förbjudet" att bli deprimerad över dem eller klandra dig själv. Sånt jäkelskap händer den bäste.
 
* Stryk adverb och pronomen med oklar bakgrund.
* Hänger berättelsen ihop?
* Om ja... vad behövs för att lyfta den en klass?
* Finns det återkommande element? Kan de vävas samman och utgöra ett tema?
* Vad handlar boken om - kan jag tydliggöra underliggande strömmar?
 
* Troligen tycker dina läsare att vissa avsnitt är bättre än andra, alla kommer gilla olika saker i din berättelse. Vissa kommer att älska ditt val av slut medan andra kommer att avsky det. Låt det då vara. Det är en fullträff - fördel författaren.
 
Get to work! Nu måste jag jobba på. Ska till stan i eftermiddag. Som vissa av er vet, ska jag på författarkväll i stan. Ska bli mysigt. Speciellt som 3 st av mina gamla kompisar från författarlinjen hänger med. :D
 
Här sitter jag fram tills dess. Vad gör ni en solig dag som denna?
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lee Destino

Av alla tips jag läst av författare, gillar jag Kings bäst. Och han vet ju vad han pratar om, så himla mycket som han har skrivit :-)
Vi har ingen sol här heller. Så jag ska väl försöka redigera lite.

Svar: Ja, jag har också läst en del böcker om skrivande och hans är bäst. Jag har några russin kvar till nästa vecka. ;) Har redigerat hela manuset på 3½ timme idag. Galet. Men jag ska göra det två gånger till. Innan jag skickar in det. :D

2013-03-11 kl. 10:10:32

URL: http://hcromance.wordpress.com
Postat av: Lee Destino

Eller hur, visst är de :-). Ser fram emot russinen.
Ja, redigera kan man nästan göra hur mycket som helst innan man blir nöjd. Men heja, heja! Till slut börjar allt sitta rätt och då kan du äntligen ta nästa steg och skicka in :-)

2013-03-11 kl. 14:47:27

URL: http://hcromance.wordpress.com
Postat av: Carola

Mycket bra och tänkvärda tips. Jag får aldrig nog av sådana :D.

2013-03-11 kl. 19:24:04

URL: http://carolastromstedt.wordpress.com

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback