Har du svårt att hålla fokus på ljudböcker?

Under hela sommaren, hösten och nu vintern har jag lyssnat på ljudböcker.

Flera böcker med många karaktärer. Jag har ofta känt:
Vem pratar de om nu? Vem var det nu igen?

När det är många karaktärer lyssnar jag med ett halvt öra. Trots att jag inte hänger med i själva berättelsen tycker jag att det är skönt att lyssna på någon som läser upp boken.
Två nyligen lyssnade böcker är såna. Jag kan bara berätta fragmentariska bitar ur dessa. Har ingen som helst koll på själva huvudstoryn i böckerna än mindre på vem som är vem och vem som är ihop med vem och vänstrar med vem... Ja, ni fattar.

Det blev extra tydligt igår när jag började lyssna på en ny bok. En bok med endast några få karaktärer. Min hjärna jublade och jag insåg först då hur röriga de andra böckerna varit för mig. Den här boken flyter som balsam i huvudet på mig. Jätteskönt. Jag kan koppla av helt och ändå hänga med i berättelsen.

Kul ändå att känna den enorma skillnaden. Nu vet jag att jag ska satsa på ljudböcker med få perspektiv och få karaktärer. Många historier har sidostick hela tiden som egentligen inte behövs och sånt gör det rörigt för mig.
 
Bra upptäckt. Har ni svårt att hålla fokus på en ljudbok? Ni kanske lider av samma problem som jag när det är för många karaktärer inblandade.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback