Det här med tid

Bilden är suddig och skall så vara. Företagshemligheter 😉

Innan jag satte mig ner för att redigera idag blev jag påmind om att jag skrev klart hela råmanuset på tre månader. 
Det går snabbt framåt när man skriver två timmar om dagen fem dagar i veckan. 

Men det blev också tydligt att själva råmanuset bara är en tredjedel av själva skrivprocessen (i alla fall för mig, detta är högst individuellt)

Den andra tredjedelen är redigeringen innan redaktör ens får läsa manuset. 
Och den sista är när redigeringen startar efter redaktören har läst (det jag håller på med nu)

Det roliga i kråksången (eller det O-roliga 😉 ) är att när man väl fått ett förlag på kroken så startar ytterligare en variant av redigering oavsett hur megadunderfärdig man som författare tror sig vara. 

Häpp!



Tänk på det när ni sträckläser en bok och sen undrar när nästa kommer. 😂
Samtidigt som det självklart är smickrande att få såna kommentarer blir det också en paradox över hur snabbt boken läses ut och hur låååååång skrivprocessen har varit. 

Jag är en snabbjobbare kan man säga. Säg att hela processen från första ordet till tryckfärdigt manus tar ca 9 månader. (Med annat heltidsjobb)
Så läser någon ut boken över en helg. 

Jag älskar att få höra: Jag sträckläste din bok, kunde inte slita mig. 
Det är verkligen belöningen för månader av hårt slit. 

Jag hoppas och tror att ni även kommer att sträckläsa mina kommande böcker. Därmed inte sagt att jag är en asgrym författare utan för att jag skriver på ett sätt som är lätt att ta till sig. 
Detta gör jag enbart för att jag själv föredrar såna böcker. 


Som jag skrev på min författarsida idag, så satte jag en timer för att få ett hum om hur lång tid det tar att skriva in och stryka allt kludd jag gjort. 
10 manussidor = 1 timmes arbete. 
Jag tänkte jobba av 50 sidor idag...
Har "bara" gjort 22 stycken. 
Nu är lattepausen snart slut och det är dags att gå in till skrivbordet igen. 
Hade det inte blåst så mycket hade jag valt att jobba utomhus. Älskar solen och får dåligt samvete om jag inte hinner njuta av den. 
Visst skulle jag kunna jobba ikväll, men nu är kidzen iväg på olika saker och S bygger om i källaren så det passar bäst just nu. 


Hoppas ni får en härlig dag och att ni har mer tid att njuta av solen än vad jag har. 


Nu är glaset tomt vilket innebär att rasten är slut. 

Kommentarer
Postat av: Angelica

oj hade inte en aning om att det tog så lång tid och va så många processer innan boken är "godkänd" ;O

Svar: Så är det. Den krassa sanningen. Det var någon författare som sa: Tänk dig att du läser din favoritbok 10 ggr på raken. Ungefär så less är man på sin text när den väl blir antagen. (OM den blir antagen) Skriver du?

2016-10-01 kl. 16:05:40

URL: http://lillglimt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback