Dags att summera året som gått.

I december för ett år sedan bestämde jag mig för att släppa taget. Släppa taget om viljan att bli utgiven, viljan som höll på att göra mig galen. 
Ja, inte galen på riktigt men jag trånade så mycket efter att få ut ett av mina bokmanus att varje fall blev högre och högre. 
Innan hade jag ruskat av mig refuseringsbrev, rest mig upp och gått vidare. Men när jag totalt bröt ihop insåg jag att jag måste hitta ett rimligare fokus. Ja, även om fokuset fortsatte att vara utgivning så lade jag ännu mer fokus på att skriva ännu bättre. Vända och vrida på texten ytterligare en gång eller två.
Och det hjälpte.
 
I April gav jag ut I ditt kvarter som pocket. En riktigt skön känsla efter allt strul som varit.

I maj i år blev jag antagen av Bokförlaget Sol. Förläggaren tyckte lika mycket om mitt manus som jag. Den känslan! Den går inte av för hackor.
Nu är det inte många dagar kvar till utgivningen. 25 januari för att vara mer exakt. Jag hoppas att ni kommer och firar med mig på Haninge kulturhus mellan kl 18-20. 

Det som hände härnäst var också galet. Min förläggare var helt säker på att ljudboksförlagen skulle anta mitt bokmanus. Detta gjorde naturligtvis att förväntningarna steg till skyarna. Men så kom fallet. Ljudboksförlagen tackade nej på löpandeband. Jag blev så fruktansvärt ledsen. Faktum är att jag blev förvånad själv över hur hårt jag tog det.

Att få ut en bok som ljudbok är något jag drömt om sen 2014 när min debutroman kom. 
Min förläggare peppade mig att själv leta ljudboksförlag och skicka till dem som inte redan tackat nej. 
Jag gjorde ett försök och lyckades! Min glädje var total. Ljudboken kommer ut i maj-18.

Jag inser att 2017 har öppnat många nya dörrar för mig. 
Nu i dagarna släpptes en bokcirkel på youtube som jag är delaktig i. Programmet heter "Det vi pratar om när vi pratar om böcker" och finns på youtube. Jag kommer vara med i avsnitt 2, 5 och 6. Tänker att alla som älskar att läsa borde se programmet. Vi kommer att boktipsa om riktigt bra böcker.

En annan sak som hänt under 2017 var att jag sprang på S. Bondesson (legendaren bland skrivlärare) på en pub i Visby i augusti. I september började jag kursa för honom. Jättekul eftersom jag i många år drömt om att vara hans elev och jag har lärt mig massor. 

Damerna (min arbetstitel) är ett manus jag skrev klart för rätt länge sedan. Tanken var att jag skulle skicka in det till förlagen i september, men så kom jag in på kursen och bestämde mig för att stöta och blöta det ytterligare en gång. Tanken nu är att jag ska skicka in det i februari. Jobbar igenom de sista fyrtio sidorna nu under jul, sen ska jag dra det sista sidorna en vända på kursen, ja jag har anmält mig till vårterminen också. Woop woop! :D

2018 kommer bli ett glimrande år. Det är jag helt säker på. Ny boken kommer ut. Jag kommer signera böcker för glatta livet hela året. Jag kommer boka in mig på alla typer av signeringstillfällen jag kommer över. Första bokade signeringen går av stapeln 3 feb kl 14-16 i Valentinas Vardagsrum i Tungelsta (det är en butik inte ett vardagsrum hemma hos). Mer om det länge fram.
Jag kommer skicka in "Damerna" till förlagen och jag kommer bli med ljudbok. 
Kan jag vara annat än nöjd, stolt och glad?

Önskar er alla god fortsättning och ett glimrande 2018.
 
 
Ps: Jag fick veta att ett av ljudboksförlagen som tackat nej tidigare hade ångrat sig, men då var mitt manus redan var antaget av ett annat förlag. Långnäsa. Sällsamt skön revansch.
 

Kommentarer
Postat av: m

Stort LYCKA TILL 2018!!!!!

Svar: Tack! :)
Jenny Författare

2017-12-31 kl. 18:18:19
Postat av: Ing-Marie

Hej Jenny!
Träffade dig på Tungelsta julmarknad och köpte "I dina kvarter" som jag sa jag kände igen. Mycket riktigt hade jag den redan. Men det blir en bra present till någon som inte har den. Skrev upp mig till din bokrelease den 25/1 och fick också en inbjudan. Såg så fram mot att gå på denna. Men.:( jag har lyckats kasta den från inkommande till papperskorgen och inte till spar. Snälla, skulle jag kunna få en ny inbjudan?
Tack på förhand.
Vänligen
Ing-Marie Mårth
[email protected]

Svar: Hej!Hoppas du såg att du fick ett mail med en ny inbjudan. :)
/ Jenny
Jenny Författare

2018-01-12 kl. 12:47:09

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback