Feelgood, deckare, thriller, skräck, romance eller sci-fi?

Vad läser du i hängmattan i sommar?

 
Jag får ofta frågan vad jag läser och inspireras av. 
Helt ärligt så har jag ingen favorit genre. Jag skulle vilja att det fanns en ny genre. 
Jag lyssnar på många olika skrivpoddar och författarna som pratar i dessa poddar är rörande överens om är att de skriver sånt som de själva vill läsa och saknar i bokhandeln. Det gör jag också.

Min genre är egentligen inte feelgood även om feelgood är en bred genre. 
En förläggare skrev i ett resuseringsbrev att det kändes nytt och fräscht att jag blandar feelgood med spänning. Och det är sånt jag gillar att läsa och skriva.
Jag vill ha sköna berättelser med spänningsmoment som driver berättelsen. Inte bara en massa missförstånd och kärleksproblem. (förlåt att jag generaliserar här, men oftast är det så)

En ren feelgood är en relationsroman utan någon vidare spänning som efter sista sidan ska lämna läsaren med en skön lyckokänsla i kroppen. Det gör inte mina berättelser.

Deckare å andra sidan innehåller alltid mord och den typen av spänning är jag inte ute efter. 
Självklart kan folk både dö och försvinna i mina manus, men jag vill inte skriva om en mordgåta.
Därför skulle jag vilja att det fanns en genre som är en blandning av feelgood och spänning.
Ett tips på namn skulle kunna vara feelcuriosity. Det är nyfikheten jag vill åt både när jag skriver och när jag läser.
 
Jag tog upp det här med en förläggare en gång (Kristoffer Lind) men det verkar vara omöjligt att skapa nya genrer. Jag tycker att det är rätt konstigt ändå eftersom förlagsvärlden skriker efter någonting nytt. 
Nu säger jag inte att jag skriver någonting nytt som aldrig skrivits tidigare för det stämmer inte. Det finns som ni vet massor av författare som skriver feelgood berättelser med spänning. Men det finns ingen egen genre för just det. Jag tycker det känns fel att kalla mina manus för feelgood när det inte riktigt är feelgood. Men böckerna måste tillhöra en genre eftersom bokhandlarna ska veta i vilken hylla boken ska stå i. 

Som svar på frågan högst upp så inspireras jag mer av vardagen och filmer än av andra böcker. Kanske beror det på att jag sällan hittar böcker som passar mig. Jag läser massor och lyssnar på mängder av böcker i olika genrer men det är länge sedan jag läste en bok och kände wow- den här boken är för mig.
 
Finns det någon genre du skulle vilja se som inte finns i dagsläget? 
 
Min bok Närmare än du tror som kommer ut i jan-18 hamnar i feelgood-facket. Men som Bokfrun skrev i sin blogg så är det mer av en nagelbitare (som man oftast säger om thrillers, skäck och deckare). Läs hennes fina ord om boken här: 
http://bokfrun.bloggplatsen.se/2017/07/12/11459998-narmare-an-du-tror-jenny-jacobsson/
 
Kolla in herregud&co på fb. Många coola bilder. Lånat bilden ovan därifrån.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback