Lyssnar du?

Att lyssna är sannerligen en konst och ett bra sätt att öva är att lyssna på ljudböcker.
Jag har lyssnat på 12 st redan i år. Några få har jag avslutat efter bara någon timme men de flesta har gått från början till slut.

I DN här om dagen stod det att man bör hinna läsa tre tusen böcker under en livstid om man börjar vid 10 års ålder.

Detta gäller inte mig eftersom jag började betydligt senare med att läsa böcker. Nu när jag lyssnar hinner jag utnytta "spilltid" och kommer väl ikapp något i alla fall.
Google konstaterade för sju år sedan att det fanns 129 864 880 boktitlar i världen, detta säger mig att jag gör rätt när jag lägger bort böcker som inte fångar mig redan efter ett par sidor. Som mest läser jag 50 sidor innan jag lägger bort dem, men oftast släpper jag dem redan runt 20.
Som författare har man skyldighet att trollbinda sina läsare och hålla intresset hos läsaren uppe. Misslyckas man med det så är det helt okej att läsaren lägger bort boken.

Jag hade en tid när jag kämpade mig igenom böcker trots att jag varken gillade dem eller förstod dem. Detta enbart för att jag fick dåligt samvete mot författaren om jag lade bort boken. Nu vet jag bättre. Min tid är mer värdefull än att jag ska traggla sånt jag inte tycker om.
Jämför med teve program. Inte sitter ni väl och tittar på en serie för att ni råkade börja även om ni inte tycker om den. Nä, just det. Ni zappar vidare till nästa kanal. 
Mitt råd till alla er som tragglar tråkiga böcker, byt kanal, köp en annan bok och njut istället.
Tänk om en tråkig bok blir det sista du läser! 

Vi lever i en tid när vi jagar tid, egen tid och ändå känner jag allt för många som viger massor av timmar på halvbra böcker. 
Ni gör givetvis som ni vill. Jag vill bara väcka en tanke här.

En vän till mig sa nyligen. "Jag läser en sån sjukt tråkig bok. Dessutom är den på sexhundra sidor."
Jag sa givetvis, "Släpp den och gå vidare. Det finns många bra böcker som väntar på dig."
Svaret jag fick: "Nä, jag måste läsa klart den för det är en klassiker!"
...
Detta övergår mitt förstånd. Varför läsa en tråkig bok, tjock som en tegelsten bara för att det är en klassiker. Herregud. Låt nya moderna böcker läsas och få chansen att bli bra klassiker i framtiden istället.

Lite rolig fakta på det:
 
Emily Temple har nyss för sajten Lithub gjort en ny uträkning, baserad på kön och ålder. Den amerikanska genomsnittsläsaren läser, enligt statistiken, 12 böcker per år men Temple räknar kallt med att sajtens publik snarare klarar av 50. Så de krassa siffrorna: en femtio­årig kvinna har 1 775 böcker kvar att läsa, medan en sjuttiofemårig man har 600. Är du kvinna och tjugofem så kan du glädja dig åt 3 050 böcker medan en åttioårig man får välja noga vilka 450 böcker som återstår före graven.
 
 Bilden är lånad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback