En fluga på väggen

När man ligger hemma på soffan med feber hinner man fundera en hel del. Jag har tänkt på det här med bokcirklar. Min första roman har varit med i privata bokcirklar och diskuterats och jag har alltid tänkt att det hade varit kul att vara en fluga på väggen i ett sånt sammanhang. 

Men nu är jag inte så säker på att det skulle vara så kul. Det är först nu jag insett hur mycket man analyserar en bok på såna här träffar. Jag kan säga att få böcker tål att analyseras sönder och samman.
Min nya roman kommer gå bokcirklar till mötes, två privata sådana mig veteligen (än så länge) och nä, jag vill inte vara med och höra vad som sägs även om jag fått många fina återkopplingar på boken.

Eftersom den här bokcirkeln Vad vi pratar om som vi kör på Youtube är min första bokcirkel som jag deltar i så inser jag också att det måste vara rätt jobbigt, att som författare sitta och se på när boken plockas ner i molekyler. Men samtidigt tänker jag att det är lärorikt. 
Om flera personer i panelen är ense om något som skaver i texten så har man som författare ett problemområde som är värt att ta till sig. Om alla däremot tycker helt olika/eller älskar boken så kan man vara nöjd med det och låta saken bero.
 
Jag kan ärligt säga att jag nästan sågar en bok i ett av de kommande avsnitten och det känns svårt att göra det. Man vill inte vara taskig mot författaren eller för all del förlaget, men man kan inte heller sitta och försköna när man är satt i en bokpanel för att ärligt prata om för- och nackdelar med en bok.
 
Jag vill ändå hoppas och tro att alla måste få ha sin egen åsikt även om det kanske inte faller författaren i smaken. Har man gått med på att boken ska stötas och blötas så måste man någonstans ändå tåla kritiken. 
 
Ja, det var väl det jag ville säga om den saken. Vill ni se vilken bok jag halvsågar, eller helsågade jag den? Ja, det beror på hur den som ser programmet tolkar mina ord. Men som sagt, vill ni se programmet så håll utkik efter Vad vi pratar omYoutube på torsdagar framöver. 
Kanhända blir författaren arg och frustrerad till att börja med, kanhända hör författaren av sig när allt lagt sig och tackat för att jag/vi pekar på något som gått författaren förbi. Vi får väl se.
 
Trots att jag haft vakumhuvud och feber idag har jag haft en sällsynt bra dag. Bland annat en härlig återkoppling på min senaste roman. Orden löd:
Nu har jag läst din andra bok. Fan vad du är duktig. Nu väntar jag på tredje boken.

Strax efter det här fina meddelandet kom, ringde det på dörren och jag fick en flaska mousserande vin som releasepresent för boksläppet. Inte helt kul att öppna dörren i pyjamasbyxor, håret i en rufsig tofs, nackkrage och halsduk och fårskinnstofflor men väl värt. Så fin gest. Tusen tack! <3
Som om inte det vore nog... 
Så trillade det in ett mycket spännande mail men en inbjudan om att delta i en podcast. Mer om detta längre fram. :D
 
Jag vill passa på att be om ursäkt till alla författare vars böcker inte faller mig på läppen. Jag hoppas verkligen inte att ni tar åt er av våra ord. Kom ihåg. Du är inte din bok!

>Puss<
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback