Soffhäng rocks

Det är inte ofta jag låter vädret påverka mina val av aktiviteter.
Eller skyller jag bara på vädret?

Hur som helst valde jag soffhäng framför barhäng.

Har haft en skön kväll i soffan med barnen. Jag har kollat på tv och de har... Ja, ni ser ju själva.

Grammatiken har fångat mig i sina klor och nu ifrågasätter jag alla typer av texter.
Hur kan redan etablerade författare komma undan med tempusskiftningar? (som inte ska vara där)

Gissa vad jag kommer drömma om i natt?
Presens, preteritum, perfekt, pluskvamperfekt, futurum ... Gäsp! Snark!


Kommentarer
Postat av: Adriana Papac

Fin blogg! Kika gärna in på min :)

Svar: Välkommen! Tack! Självklart sa jag kika in. ;)

2013-04-12 kl. 22:57:11

URL: http://adrianapapac.blogg.se
Postat av: Mia Skrifver

Menar du några speciella författare som gör konstiga tempusväxlingar? För jag tänker mig att många gör det medvetet också, att man byter för att det är något med hur tiden ska gestaltas utgående från karaktär.

Svar: Alltså, jag har precis läst ut en bok och jag ångrar att jag inte strök med gult på ställena. Men nej, det var tempusskiftningar som inte borde vara tempusskiftningar. När jag läste så reagerade jag på att det lät fel liksom. Jag kontroll läste då samma sida en gång till och ja, så var det. Men jag vek inga hundöron och inte heller strök jag med gul penna, annars hade jag gett dig ett exempel. Men i den boken så hände det lite här och var. (är trots allt glad att jag börjat lägga märke till dem!)

2013-04-13 kl. 11:02:57

URL: http://skrifva.blogspot.fi/
Postat av: Mia Skrifver

Ja det är ju hur fint som helst att du börjat se. För just så där tror jag nog konstig tempusanv funkta, att man tycker att det låter fel. Antingen det eller så stannar man upp för att man försöker komma underfund med var i tiden man befinner sig. Men ibland, så är det också nåt som är medvetet gjort.

Får man fråga vem, alltså vilken bok det var?

2013-04-14 kl. 08:51:23

URL: http://skrifva.blogspot.fi/

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback