En skön känsla

Ni som följt min blogg vet att vi nu för tiden har 30 min läsning i soffan efter middagen. ( hela familjen sitter samlad och läser varsin bok).
Idag kunde jag inte vara med för jag var på ett kvällsmöte. ( ett mycket spännande möte, berättar mer senare)

När jag kommer hem är det knäpptyst. Min dotter sitter vid datorn och resten av familjen sitter i soffan och läser.
Jag frågar tyst Meja vad de gör.
- Vi har läsning, men jag skriver en novell istället, säger hon och nästan pyser över av stolthet. Hon fortsätter:
- Vill du läsa den nu? Den är inte klar än. Den blir nog 22 sidor.
Jag går fram och läser rubriken på skärmen "En död kille i parken".

Jag ber henne skriva klart så mycket hon hinner under lästiden. Tar själv mitt manus och sjunker djupt ner i både soffan och redigeringen.

Tycker det är ljuvligt roligt att jag lyckats väcka Mejas skrivintresse så till den milda grad att hon skriver av egen vilja, långa deckarnoveller.
Det här är jättebra träning för hennes dyslexi. Tekniken finns där. Hon skriver " Jag gick fram till killarna på gungan, som långsamt gungar fram och tillbaka" :)




Kommentarer
Postat av: Anneli

Vad roligt! Jag har också en dotter som läser hela tiden och hon skriver också jättemycket.

Svar: Visst måste det vara så att det "smittar"...Underbart kul är det i alla fall.

2013-02-20 kl. 00:13:07

URL: http://Tryingtofollowmydreams.blogspot.se
Postat av: Lee Destino

Underbart! Det blir nog en skrivande människa av henne också :-)

Svar: Ja, man kan ju hoppas! Skulle vara coolt.

2013-02-20 kl. 08:54:07

URL: http://hcromance.wordpress.com
Postat av: Mia Skrifver

Det är bra, jag har också en dylik dotter, nästa generation skribenter alltså.

Svar: Visst är det kul. Jag är så glad att hon vill skriva. :D Hur gammal är din dotter? Min är 10år

2013-02-20 kl. 09:24:11

URL: http://skrifva.blogspot.fi/
Postat av: Fia Filur

Men vilken superkul och bra idé! Att alla sitter och läser/skriver en stund! Mysigt :)

Svar: Ja, det är verkligen en skön stund. Alla får chansen att återhämta sig i vardagen.

2013-02-20 kl. 20:12:35

URL: http://www.sofiafritzson.com
Postat av: Carola

Förstår precis hur stolt du känner dig :). Min dotter har precis hittat läslusten och läser nu böcker av egen fri vilja. Det är stort, eller hur :-)?

Svar: Ja, det är hur stort som helst. :D Meja är med i en tjej bokklubb som heter "Girl it". Kolla in den. ;)

2013-02-22 kl. 20:12:14

URL: http://carolastromstedt.wordpress.com
Postat av: askemm

Ja, visst är det kul! Min är likadan. Bokklubben hon är med i är super. De läser och diskuterar och bjuder in författare, tänk om man fått vara med i en sådan när man själv var nio år.

Svar: Jättebra, håller med dig. Tänk om det funnits när vi var små. ;)

2013-02-23 kl. 22:40:47

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback