Hur gör ni?

Sparar ni första utkastet som det är innan ni börjat redigera?
Som ett kul utvecklingsbevis eller så?
Jag har inte gjort det och jag ångrar mig lite. Fast samtidigt tror jag inte heller att jag kommer att sitta och titta tillbaka och jämföra första och sista utkastet med varandra.
Jag är inte riktigt överens med mig själv om varför jag skulle tycka att det var roligt.

Nackdelen med att jobba kväll/natt är att man är så uppe i varv när man kommer hem. Sista gången jag tittade på klockan innan jag somnade var den 03:40.
Det här blir en sån här dag när man är vaken fast man inte fattat det.
En dag som blir allt annat än effektiv.

Hur som helst. Nu blir det frukost på altanen, sen jobba med redigeringen. Ska också klämma in ett centrumbesök med Emil som ska köpa tre presenter till tre olika 14-åringar som har gemensam födelsedagsfest ikväll.

Vad gör ni idag?


Kommentarer
Postat av: Kati

Jag sparar alla utkast innan jag sätter igång och göra ändringar. Med alla manus. Hela vägen. Men så har jag också sjuttioelvatusen utkast av mina två huvudsakliga manus sparade på datorn... :) Personligen tycker jag det är kul att ha dem kvar, både för att följa min egen utveckling men även bokens.

Svar: Oj, och du som dessutom har så långa texter. ;) Jag kommer spara redigeringsmaterialet som jag skrivit ut och rättat på. Det skulle göra ont att bara kasta bort.

2013-05-17 kl. 12:03:41

URL: http://katarinapersson.com
Postat av: Mia Skrifver

Sparar rubbet. Tittar inte på dem igen. Men ifall jag skulle få för mig att titta på dem så kan jag. Fast det får jag inte. Men ändå. Okej. Du förstår.

Svar: Ha ha ha. Jag förstår precis! ;)

2013-05-17 kl. 12:40:00

URL: http://skrifva.blogspot.fi/
Postat av: Frida

Har sparat ett "före redigering". Kommer också spara "redigering 1" osv. Annars blir det alldeles för jobbigt att stryka stora stycken. Och tänk om en framtida redaktör tycker att man borde gjort som man gjorde från början. Bälte och hängslen ;-)

Svar: Hej! Välkommen till min sida. :D Visst kan det vara bra med både bälte och hängslen. Om man tror sig behöva det. För min del så jobbar jag nog mer framåt hela tiden. Tror inte att jag kommer gå tillbaka och titta, skulle redaktören be mig ändra så skriver jag hellre någonting nytt, även om det blir mer jobb.
Däremot har jag ett dokument där jag sparar urklipp, har bestämt mig för att gallra och spara en del till 3:an. Så det dokumentet ska jag sen gå in och hämta färdig text ifrån. :D Alla sätt är bra.

2013-05-17 kl. 21:11:25

URL: http://manuskt.wordpress.com

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback