Praktiserar text

Man kan väl säga att läsa är en form av praktik när man skriver själv.
Jag praktiserar alltså. Hela helgen har jag gjort det. Timme ut och timme in.
Behöver läsa ikapp. Har en gedigen hög att gå igenom. No stress. Vill bara insupa text, väga text och inse hur olika alla skriver. Leta likheter och förvånas över att alla debutböcker innehåller ett mått av lika komponerade meningar.
Intressant. Har ni lagt märke till det?
Jag jämför omedvetet min egen text med alla andra texter jag läser.
Är inne i ett stim av debutromaner.
I Martrådar finns flera liknande situationer, händelser och/eller tankar och känslor jag har i mina texter. Mia kommer förstå när hon väl läst dem.
Fotografens huvudperson har samma namn som en av mina karaktärer. Och det som kommer igen i våra texter är meningsbyggnader. Jag läser och känner emellanåt, "Oj, där är min mening." ;)

Det finns situationer som man i princip aldrig läser om i böcker av författare som skrivit flera böcker. (Förutom i debuten då) Sånt som de lär sig undvika.
Men som är återkommande i princip varje debut, även min.
Mycket intressant.
Har ni lagt märke till såna situationer?

Dessutom äter jag tårta mellan bladen jag vänder. Fick den här fina på morsdag. :D


Kommentarer
Postat av: Mia Skrifver

Blir väldigt nyfiken. Du måste få ihop den där boken så att man får läsa och förstå. :)

Svar: Ja det måste jag. Har min egen deadline runt den 12 juni. :D

2013-05-26 kl. 14:46:44

URL: http://skrifva.blogspot.fi/
Postat av: Kati

japp, det har hänt mig med nyligen, det tankesättet. kanske för att jag också läst och läser en del debuter just nu. Först solviken och sedan Lova (som jag fortfarande läser).

Svar: Läste ut Fotografen idag. Börjar på Solviken när jag går och lägger mig. ;). Vad tyckte du om den?

2013-05-26 kl. 16:52:20

URL: http://katarinapersson.com
Postat av: Anonym

Du pratar om namn på karaktärer:-) Förstod du att det var fruntimmersveckan som står bakom roll-listan? Sara lär vara ett väldigt vanligt karaktärsnamn, jag "lärde" mig det efter att namnen var satta. Kände att ajaj, men så hade jag ju mitt tema där, inget att göra... Ändå så tror jag att det är viktigt att känna för namnet - på något sätt. Jag själv måste bli engagerad liksom.
Lyckat till med ditt skrivande, och tack för ditt inlägg!

Svar: Ha ha ha.. vet du. Jag syftade på din karaktär som heter Vanja och vet du en sak till. Min riktiga huvudkaraktär heter Sara. Henne har jag inte ens tänkt på förens nu. :)

2013-05-26 kl. 22:01:43
Postat av: Eva Rydinger Janson

Sagt av Fotografen-Eva ovan!

Svar: :D

2013-05-26 kl. 22:03:20

URL: http://Https://evarydinger.wordpress.com/login

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback