Dörr på vid gavel

Historien upprepade sig. Satt uppe i natt och skrev och innan jag drog täcket över huvudet hade jag fått ihop 3519 ord. Mycket nöjd. Idag är jag galet trött, men tror mest det är medicinen och hostan som gör det. ( pyttelite bättre... tror jag är uppe i 36 dagar med hostan).
Igår gjorde jag precis tvärtemot vad S King säger. Jag skrev med öppen dörr. Så extremt öppen att min dotter satt precis bredvid mig och ritade. När hon ritar kan hon vara tyst i si så där 10 minuters intervaller. Varje gång hon var tvungen att säga något bad hon mig läsa upp det sista jag skrivit.
Det slutade med att hon fick höra två hela kapitel i intervaller. Jag fick direkt respons på min text, jag såg i hennes ögon hur hon tog åt sig det jag läste, hur hon ryggade tillbaka för det läskiga ( bara lite läskigt)  och hur hon fnissade till på exakt rätt ställe. Det var coolt!
Hon sa så här:
-Mamma, den är äcklig (hon menar läskig), men jag gillar när det är spännande. Den är bra, den är jättebra. Vet du, jag ska nog läsa din bok!
Om jag får spå lite i framtiden, så kan jag nästan slå vad om att hon kommer störta in här från skolan och be mig läsa det sista jag skrivit sen jag läste högt sist.
När jag skrev mitt första manus och satt med redigeringen pratade hon oavbrutet med mig. Då kom jag på den briljanta idén att läsa högt för henne. (för att få tyst på henne så jag kunde jobba) Jag läste från sidan ett...
När jag läst ungefär halva sidan sa hon:
- Vänta lite nu... Ska inte en saga börja med "Det var en gång?"
Igårkväll när jag såg mig i spegeln trodde jag att ungdomens källa öppnat sig för mig. Jag hade nämligen fått små, små ilsket röda finnar på hela halsen och ner på bröstet. Först blev jag glad och tänkte "Hur kan det vara möjligt?". Men jag insåg snabbt att det var medicinen som spelat mig ett spratt. Lagom snygg och prickig till mötet i morgon.
 
Jag återkommer beträffande min lilla spådom...
 

Kommentarer
Postat av: Agneta Westman

Det blir nog bra det här :-) - och då menar jag väl i och för sig inte utslagen på kinder och hals (även om de säkert går över). Jag tror att coachen/dottern har fått vittring på något riktigt lovande ... Lycka till och kram

Svar: Tack Agneta! :D Kul att du fortfarande följer min blogg. "Finnarna" försvinner nog rätt fort, det är en reaktion på medicinen. Får jag bestämma ska de vara borta i morgon! ;) Kram!

2012-12-18 kl. 13:30:35
Postat av: Mia Skrifver

Vilket klokt sätt att gå till väga. Du får både passa på att kolla om texten fungerar som högläsning och får omedelbar respons. Hur bra som helst!

Svar: Ja, precis! Jättekul! Det här kommer jag testa på alla mina barn. :)

2012-12-18 kl. 14:30:00

URL: http://skrifva.blogspot.fi/
Postat av: Lee Destino

Ja, det var smart att låta dottern ge respons. Barn är ju också brutalt ärliga, så om hon gillade det är det garanterat bra :-)

Svar: Hon gillade den skarpt! Jättekul! Fick dock förklara en del ord. Så som "Frappuccino", "öronbedövande" och "klarvaken var bara förnamnet".

2012-12-18 kl. 14:40:40

URL: http://hcromance.wordpress.com

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback