Hur blir det då?

Om man skriver en trilogi och första boken inte bli antagen.( nej, jag har inte fått svar från alla en)  Men den andra blir det. Vad händer då? Måste man skriva en ny tredjebok då så att andra boken blir första.
Eller har man sån tur att de publicerar ettan bara för att tvåan är så bra?
Eller måste man skriva om ettan helt och hållet för att den ska bli antagen.
Har ni någon koll på detta?
 
Vad är smartast?
Att skicka in alla tre manus samtidigt eller ett i taget?
Jag vet att Hammarbyseriens författare (Carin Gerhardsen) gjorde så, hon skrev klart alla tre och skickade in dem tillsammans. (och det gick ju jättebra) Har ni läst den? Pepparkakshuset, Mamma,pappa,barn och Vyssan lull? Riktigt bra!
Än har jag inte landat i tanken på en trilogi, men vi får se. Eftersom jag skriver på 2 st andra projekt samtidigt nu. Så känner jag att jag måste blir klar med något av dem, för att ens kunna fundera på att starta ett nytt projekt. 
 

Kommentarer
Postat av: Lee Destino

Jag har ingen aning faktiskt. Men jag gissar att om tvåan faller dem i smaken (men inte ettan) håller de kanske fast vid det. Och i så fall får du kanske se tvåan som ettan och bygga vidare därifrån, om du förstår vad jag menar? Men jag vet som sagt inte. Skulle du inte kunna ringa eller mejla några förlag och fråga?

Svar: Visst är det knepigt! Jo, det är klart man kan ringa och fråga. Tar det längre fram när jag vet om det blir en trilogi eller inte! ;)

2012-12-13 kl. 12:56:31

URL: http://hcromance.wordpress.com
Postat av: Mia Skrifver

Det var nog en av de knepigare frågorna om trilogi jag hört på länge. Men så här tror jag, om de gillar tvåan men inte ettan, ja då kan det väl bero på att det finns nåt i ettan som är för mycket beskrivning medan man i tvåan gått rakt på och alltså har mer berättelse. Och om ett förlag väljer att ta tvåan men inte ettan, så kan man ju välja, skrev man två böcker, den som var tvåa och det som skulle ha blivit trea - eller gör man ytterligare en ny trea. Det måste ju inte bli en trilogi, det kan ju vara en duo. Jag bloggade om trilogi här: http://skrifva.blogspot.fi/2012/10/7-grejer-att-trycka-in-i-skallen-nar.html
och det har väl inte så mycket att göra med din fråga, men nog med trilogier ifall du vill kolla in det. Nåja, allra mest skulle jag väl bara tänka som så att vill ett förlag ha tvåan men inte ettan, så är det väl skitkul allra mest även om det inte blev som man tänkt.

Svar: Tack för länken! Ska kolla den! :DJag upplever själv att mitt andra manus är starkare än mitt första, beror väl på att man lär sig längs vägen. Därför började jag fundera i dessa banor. Vet som sagt inte ens om jag ska skriva en trio. Vi får se vart det leder. Och visst, jag håller helt med dig om att det skulle vara skitkul oavsett bara man får ut en bok på marknaden. Tänk att få hålla sin egna bok i handen, lukta, klämma och känna på den. Visst vore det helt underbart! Många "nära" frågar när de ska få läsa det jag skriver. Då säger jag alltid att de får vänta tills "boken" kommer ut. Så jag hoppas slippa göra dem besvikna! ;) Vad skriver du? Roman? Vilken genre? Berätta gärna!

2012-12-13 kl. 20:42:48

URL: http://skrifva.blogspot.fi/
Postat av: Mia Skrifver

Över lag skriver jag vad som helst. Men just nu skriver jag på en trilogi. Bok 1 kommer ut i april. (Jej!) Och det är fantasy, eller urban fantasy snarast. Eller magisk realism, beror på hur man vill definiera. Det ska väl förhoppningsvis bli en trilogi. Tvåan är under redigering, grundlig. Trean är en idé och lite lite lite mer men inte skriven.

Svar: Åh! Grattis! Har du fått ett förlag i ryggen eller ger du ut den själv? Gud vad spännande! Bara tanken på att du har kommit så långt känns jättelyxig! Att tvåan dessutom är färdigskriven är ju galet bra. Lycka till med slut redigeringen. Du måste lägga upp din bok på bloggen i april, så vi får se hur den ser ut! :D Lyllo!

2012-12-14 kl. 09:54:01

URL: http://skrifva.blogspot.fi/
Postat av: Mia Skrifver

Tack! Och ja det ska jag, men får inte göra det förrän sen. För jepp, ett förlag har jag och det känns verkligen fint!

Svar: Åh! Vilken härlig känsla! :D Grattis igen!

2012-12-14 kl. 19:26:58

URL: http://skrifva.blogspot.fi/

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback