Lösa trådar och vassa kanter!

Idag ska det stötas och blötas!
 
Först och främst funderar jag på hur ni som skriver håller reda på alla lösa trådar, vändningar i stort och smått. Är ni kanske såna som har en hel vägg med post it lappar eller har ni en pärm med register?
Jag upplever att det blir svårare och svårare ju längre man skriver, att komma ihåg vad den ena och den andra har gjort. Vem som dricker vad osv...
Jag är rätt kass på att skriva upp saker, har det mesta i huvudet.
I början skrev jag efter varje kapitel ett stödord som fick stå får hela kapitlet för att jag skulle komma ihåg. Men det rann ut i sanden och nu sitter jag med två tjocka manus och skulle väl egentligen behöva sätta mig ner och läsa igenom dem och anteckna eftersom. Som det är idag får jag emellan åt, sätta mig och bläddra igenom mitt gamla manus för att hitta informationen som jag söker. Oftast är det bara för att "dubblkolla" att jag minns rätt.
På filmmanuskursen fick vi lära oss att skriva scenlista, kanske man kunde göra det till ett bokmanus också.
Berätta gärna hur ni gör!
 
Sen är det ju det där med vassa kanter. Förlagen vill att manuset ska sticka ut. Själv tycker jag att det sticker ut redan, men tydligen inte tillräckligt. Vilket jag i och för sig kan förstå när jag kikar in i en bokhandel eller ett bibliotek. Hur ska man någonsin kunna skriva något som aldrig skrivits tidigare?!
Dessutom vet ju alla som skriver att förlagen bara nosar lite i manuset innan de refuserar. Hur kan de då hinna hitta trådarna som sticker ut?
Hur hittar ni det vassa och kantiga?
Många använder sig av "what if?" Det gör jag också, men aldrig i "förebyggande syfte" (inget jag går och tänker på) utan det kommer mitt under skrivandet när jag minst anar.

Det känns också skönt att veta att författare som:
Stieg Larsson
J.K Rowling mfl...
också har blivit refuserade. Fast å andra sidan hjälper det ju inte mig ett dugg. Men det är i alla fall en tröst att veta att man inte får ge upp.
Läs gärna rolig lista här:
http://www.svd.se/kultur/stieg-larsson-pa-lista-over-refuserade-forfattare-se-andra-varldsforfattare-som-refuserats_3857519.svd
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Malla

jag är tyvärr lite av ett virrvarr...skriver lappar hit och listor dit, stryker över, glömmer bort men brukar ändå på ngt underligt vis lyckas med det mesta...det är ett under :)

Svar: Ja, det är så jag också lever. Skulle vilja ha lite mer ordning på tankar och papper. Men det går inte. Tycker det är galet tråkigt att strukturera upp saker. Från det ena till det andra. Om du har någon annan tävling kan jag bidra med ett fint pris om du vill. Jag är smyckesdesigner. Kolla in på min hemsida om du vill www.zira.se

2012-12-20 kl. 09:37:35

URL: http://www.monstermalla.se
Postat av: Lee Destino

Jag håller ju också allt i huvudet, vilket kan vara svårare när man skriver exempelvis spänningsromaner. Men vill man så kan man ju anteckna.
Jag tror att hos förlagen är det följebrevet som kan göra hela skillnaden. Att man lägger mycket krut på det och fångar deras intresse där. Då är nog chansen större att de vill läsa hela manuset :-)

Svar: Jag har nog uppfattat det lite tvärtom, asså att om förlagen tycker att följebrevet är bra, så nosar det i manuset. Tycker de att följebrevet är dåligt så åker det i strimmlaren utan att ens öppnas. Jag tror att det är det där nosandet som måste fånga dem direkt. Annars är det kört.
Känns lite som de letar efter en nål i en höstack, kollar lite här, lite där och ger upp. Innan de ens lyft lite hö för att se vad som finns under. Ja, du hajar vad jag menar. ;)
Jag ska nog kosta på mig att skriva ner lite om mitt manus. Så jag får lite struktur i det. (det är bara så tråkigt att strukturera!)

2012-12-20 kl. 10:59:49

URL: http://hcromance.wordpress.com
Postat av: Fia Filur

Hm, svår fråga. Grunden har jag nog nerskriven för jag gillar att strukturera innan jag ens börjar skriva. Har detaljerat synopsis. Men resten får stanna i huvudet. Sen försöker jag skriva mycket medan det är färskt och jag kommer ihåg och det som jag minns fel får jag rätta till i senare omarbetningar. Ibland hamnar detaljer på fel ställe och ibland minns jag fel, men det brukar gå att rätta till snabbt i redigeringen.
Jag tror att förlagen är så vana vid att läsa olika slags texter att de ser ganska direkt om ett manus har det de letar efter eller inte. Jag tror att de läser på ett helt annat sätt än vad "en vanlig människa" gör. Det är det intrycket jag har fått.

Svar: Coolt! Jag har aldrig provat att jobba utifrån en synopsis, jag tror inte jag skulle klara av det eftersom min story föds längs vägen. (jag förstår att din också gör det i viss mån). Men när jag börjar på ruta ett har jag ett blankt papper och en blank hjärna. Sen kommer det bara. Däremot skulle jag kunna "bolla fram" idéer med en någon om jag skulle vilja.Jag tror du har rätt i det du skriver, att de ser direkt. Har aldrig tänkt så, men jag förstår precis vad du menar. Samtidigt missar de ju guldkorn längs vägen. Läste du länken? Jag tycker den var rätt kul. Sen tycker jag att förlagen ska börja med stoppnålar istället för synålar! ;)

2012-12-20 kl. 14:45:35

URL: http://www.sofiafritzson.com
Postat av: Anne Jonsson

Jag skriver faktiskt upp alla lösa trådar och alla saker jag lägger ut i ett kapitel och som måste följas upp eller som måste få sin förklaring eller effekt någon annanstans. Annars skulle jag glömma alltihop, har kasst minne. Märker nu när jag redigerar att jag ändå har missat vissa saker, men de hinner jag nu fixa till under redigeringen.
Hurra för redigering.

Svar: Hoppas du såg att jag svarat på ditt inlägg under rubriken Tack idag. ;)

2012-12-20 kl. 22:49:30

URL: http://www.annejons.wordpress.com
Postat av: Anneli

Det är en lista väl värd att läsa då och då. Om vägen till utgiven bok skulle vara lätt så skulle man inte uppskatta det lika mycket när det väl händer :)

Svar: Hoppas du såg att jag svarade på ditt inlägg under dagens inlägg.Tack! ;)

2012-12-20 kl. 23:51:26

URL: http://Tryingtofollowmydreams.blogspot.se
Postat av: Mia Skrifver

Jag har x antal extra filer som jag skriver upp grejer i, om karaktärerna, miljön och sånt. Men framför allt har jag en skrivdagbok där jag diskuterar med mig själv vad jag håller på med, funderar kring saker jag undrar hur jag ska göra med. Och så har jag miljoner papperslappar som flyter omkring. Å andra sidan, jag tittar sällan på dagboken på nytt och papperslapparna flyter. Så om jag verkligen ska minnas nåt så skriver jag in det i dokumentet, att här saknas den och den grejen, utveckla det där och det här, glöm inte den planteringen. Väldigt rörigt alltihop. Men det funkar för mig.

Svar: Skrivdagbok verkar spännande. Jag har en bok jag skrev i förut, om karaktärerna, men det var länge sen jag uppdaterade. Borde göra det. Ibland när en idé kommer flygande och jag inte sitter vid datorn bukar jag dock lägga in idéen i min iphone under anteckningar. Där har jag en sida som heter uppslag. Kom på en bra grej idag som jag la in där. Har ju knappt varit i närheten av datorn på hela tiden. Tack för dina tips! :D

2012-12-21 kl. 09:37:38

URL: http://skrifva.blogspot.fi/

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback