Refuserad

Kom över gammal (men trots det aktuell) lista från en websida. Så här står det:
 
 
Blir du ständigt refuserad?
Kalla Kulor Förlag förklarar litet om de vanligaste skälen till att ett manus refuseras. Tipsen är egentligen inte rangordnade.
1. Ditt manus passar inte förlaget. Skickade du in en kärleksroman till Kriminalförlaget? En diktsamling till Bra Spänning?! Hur tänkte du?
2. Du har slarvat med grammatik och schtavning Det äro innte rolig. At lesa sånt som ärr dålit srivet.
3. För många klyschor Solvargsleenden, långa välsvarvade ben, låga visslingar, någon som betraktar sin kropp i spegeln som första fysisk introduktion, har du sett dem en gång, har du sett alla. Och då vill du inte se dem igen.
4. Har du stereotypa karaktärer som beter sig som sjutton andra stereotypa karaktärer i sjutton andra stereotypa romaner?
5. Ditt följebrev är inte bra. Ibland går det fort. Om du lägger riktigt mycket energi på att ditt följebrev skall a) sälja ditt manus b) sälja dig c) förklara varför just ditt manus och du valde det förlag du skickar manuset till… så har du en chans att överleva fram till manusläsning i alla fall…
6.Ditt språk är platt Överdriven språkglädje a la överbegåvade estetgymnasister i all ära, men ett riktigt intetsägande språk är ett effektivt sätt för att undvika publicering.
7. Du har skrivit en spänningsroman som inte är spännande Alltför vanligt. Ett mord betyder inte att ditt manus automatiskt blir spännande. Fundera över varför din hjälte berörs av brottet, fundera över vilka insatser som ligger i vågskålarna för skurk och hjälte och andra berörda. Varför skall läsaren bry sig? (PS Det räcker inte med att DU känner för dina karaktärer…)
8. Ditt manus påminner om sånt andra författare redan gjort Glöm att bli ”nästa Agatha Cristie”. Det finns liksom redan en. Ditt manus inleds med en väderleksrapport Men kom igen nu. Snobben kom undan med det. Och om du inte har en handling som utspelas på en främmande planet där det går att göra en grej av att regnet stiger upp ur marken (kolla bara först att du inte är på Island) bör du undvika denna alla klyschors klyscha. NEJ det skapar INTE stämning! Förlaget har tidsbrist Tråkigt men sant.
 
Det finns en del i listan att ha i åtanke. Jag har två förlag kvar att vänta svar i från. Och hoppet är det enda som inte överger mig! ;)
Lycka till med era inskickade manus!

Kommentarer
Postat av: Anne Jonsson

Vilken bra lista! Tack för den! Den kommer väl till pass nu när jag redigerar!! Kanoners :-)

Svar: Varsågod! :)

2012-12-04 kl. 12:55:31

URL: http://www.annejons.wordpress.com
Postat av: Carola

Jag känner igen den här listen men åååh vad bra den är :-). Det är inte fel att bli påmind. Jag är lite farligt nära det där med att inleda med att karaktären betraktar sig i en spegel. Nu inleder jag inte med vad hon ser utan mer vad som oroar henne där i badrummet så jag hoppas det är godkänt.
Men att skicka till ett förlag som inte ger ut genren man skrivit, det är för mig obegripligt. Kanske om man har skrivit i en genre som är lite luddig så kan de kanske bli fel ;).

Svar: Ha ha ha, samma här.. det där med att betrakta sig i spegeln. ;)

2012-12-04 kl. 12:56:33

URL: http://carolastromstedt.wordpress.com
Postat av: Lee Destino

Det var den där listan jag länkade till för ett tag sedan tror jag och den är väldigt nyttig att ögna igenom då och då. För det är så himla enkelt att man glömmer bort sig ibland :-)
Håller tummarna för svaren som du väntar :-)

Svar: Tror du ? Jag har läst många såna här listor, men jag kände inte igen slutet på den. Jag borde ju ha läst listan du lagt ut. I vilket fall som helst är det en nyttig lista. Även om den har några år på nacken! ;)

2012-12-04 kl. 13:14:41

URL: http://hcromance.wordpress.com
Postat av: Lee Destino

Ja, jag är ganska säker att det var den där, men det var något strul när man klickade på den, så ett tag funkade inte länken. Kanske därför du missade :-) Men den är hur som helst alltid bra att bli påmind om :-D

Svar: Handlade inte den listan om fallgropar? De vanligast 10-fallgroparna i skrivandet? Jag minns nu att det var en länk som inte fungerade. Men tillslut fick vi ordning på det. Men det var inte den här. Fast du kanske har läst den här förut ändå. Man läser ju mycket sånt här när man surfar runt. Skit samma. Den är som sagt bra i alla fall. :D

2012-12-04 kl. 17:40:25

URL: http://hcromance.wordpress.com
Postat av: Lee Destino

Här är länken till inlägget:
http://hcromance.wordpress.com/2012/10/21/de-vanligaste-anledningarna-till-refuseringar/
Här är sidan jag länkade till från inlägget:
http://lista.se/listor/darfor-nobbar-forlagen-ditt-manus-460
:-)

Svar: Knepigt, det gå inte att få upp listorna i vanlig ordning. Men eftersom du dessutom skrivit att förlaget kalla kulor skriver... så förstår jag att det är samma. ;) Hämtade min lista från Lycklig lotta ;).

2012-12-04 kl. 19:34:27

URL: http://hcromance.wordpress.com
Postat av: Lee Destino

Ja, men den tål ju alltid att upprepas för den är bra :-D Vet inte varför den där sidan verkar krångla nästan hela tiden, så det var ju bra att du kopierade från sidan du hittade den på och la upp den på bloggen istället :-D

Svar: Ja, inte kan man få för mycket input i alla fall. :)

2012-12-04 kl. 20:52:24

URL: http://hcromance.wordpress.com
Postat av: Anneli

Det är mycket att tänka på! :) Lycka till med förlagen, jag håller tummarna!

Svar: Ja, det är väl det som gör det lite tungt, att hoppa mellan olika berättelser gör det lite förvirrat och svårt. Men, men, det går över förväntan i alla fall. :D

2012-12-05 kl. 00:07:21

URL: http://Tryingtofollowmydreams.blogspot.se

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback