Tankar är fria - Ord redigeras!

Jag borde verkligen gå och lägga mig, men icke. Jag ska rätta minst 4 sidor till innan jag dunar. Måste komma i fas med min arbetsbörda. Har räknat ut att jag måste hinna rätta minst 10 sidor per dag för att hinna rätta hela del 2 innan barnen kommer hem (alt att jag åker tilll dem). Jag har dock kommit långt, men jag har ändå mycket kvar. Kan inte låta bli att undra om stora författare har redigerare, det skulle vara enormt skönt att ha det. Hur hinner de annars skriva en ibland två böcker per år! Redigeringsjobbet är ju större än själva skrivandet.Hade jag tänkt på det innan jag började skriva, kanske jag hade tänkt efter en gång extra. Fast å andra sidan är det här med att skriva en bok en barndomsdröm, så jag hade gjort det ändå. Nu ska jag ägna mig åt det jag sitter här för.
Godnatt till er som ska sova, själv blir jag väl sittande här ett par timmar till.
 
 

Kommentarer
Postat av: M

Tack för feedback. Ah, problemet är väl att man tänker för mycket och "over do it". Jag gjorde som du tidigare, fast efter att jag började på en skrivarkurs och fick reda på allt som man ska/borde tänka på och då rörde jag nog till det lite för mig. Du har nog rätt i det du säger, men det är svårt att inte tänka på syfte etc när man väl börjat.

Svar: Jag har också gått skrivarkurs och jag säger som du, man blir lite låst. Det är så mycket som ska tänkas på. Både före, under och efter. Jag har vänner som vill skriva en bok, men först ska de komma på vad folk vill läsa!Jag skriver för att jag älskar det och det finns säkert någon som kommer gilla det jag skriver. Jag vill skriva om det jag känner för inte för att någon ska vilja läsa det. Ja, jag tror du förstår vad jag menar. ;). Jag blir uttråkad om jag "måste" göra en djupdykning i karaktärer, speciellt om jag inte lärt känna dem först. :O. Nu i efterhand när jag känner mina karaktärer vill jag veta allt om dem och det är inte så svårt att slipa lite på deras personligheter i efterhand. Något jag däremot tagit till mig, är att i manuset undvika upprepningar och att beskriva saker övertydligt, då det tydligen är väldigt vanligt bland förstagångsförfattare. ;)

2012-07-15 kl. 23:48:32

URL: http://utfyllnaden.blogspot.se/
Postat av: Kati

Jag håller med om att redigeringen är snudd på mer omfattande än själva skrivandet, men jag tror det skulle vara en risk att låta någon annan göra jobbet. risken är att de missar tonen du vill förmedla eller framställer saker och ting på ett annat sätt än du tänkt dig. En annan person kan nog aldrig hitta de där nyanserna som du vill ha på samma sätt. Sedan finns det ju folk som hjälper en med finputsningen när man väl blivit antagen, det är iaf vad jag förstått, men det är fortfarande författaren som måste göra grovgörat och föra in alla ändringar förmodar jag. Det är bara att gilla läget. :)) Kanske kan du tänka på det som fine-tuning, det där som ger ditt manus det lilla extra, så känns det inte så plågsamt.

2012-07-16 kl. 20:57:52

URL: http://katarinapersson.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-post:


Länk:


Kommentar:


Trackback